• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vrije map(nummer) weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roy3001

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2011
Beste leden,

Ik heb een uitgeklede versie van het bestand erbij gedaan, zodat het eenvoudiger is.

Ik zit met het volgende probleem:
Ik heb (in dit geval) 5 vaste 'mappen' die iedere keer hergebruikt worden als de map is afgehandeld (in werkelijkheid zullen het er een stuk of 40 a 50 zijn).
Daarom heb ik bovenaan in de sheet de 5 mappen staan, met erachter 'vrij' of 'in gebruik'.

Hieronder staan de mappen, met een datum wanneer in gebruik en wanneer klaar.
Deze lijst wordt alsmaar langer, want iedere zaak wordt in een vrije map gestopt.

Nu wil ik bovenin het schema automatisch zien welke map 'vrij' is en welke 'in gebruik', zodat ik weet welk mapnummer een nieuwe zaak krijgt.

Hoe los ik dit op, zonder de mappen door te nummeren? Ik weet dat ik zou kunnen doornummeren, maar dat is fysiek niet mogelijk.

Bijlagen

komt dit in de buurt?

bereik in de formule nog wel even aanpassen :)

Let op, matrixformules, dus invoeren met CTRL-SHIFT-ENTER.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt!
Als ik snel kijk lijkt het inderdaad te doen wat ik wil.

Nog 2 vragen erover:
- kan het ook zonder matrix-formule en zo ja, hoe?
- kan je de gebruikte formule uitleggen wat hoe die functioneert?

Zonder Matrix formules kan ook.

Maar ook hiervoor dien je het bereik aan te passen in de formules.
Uitleg: Formule telt hoe vaak een datum in + een datum uit voorkomt per map. Bij een oneven uitkomst is de map niet beschikbaar.

Bijlagen

Hier nog een niet-matrix variant:
Code:
B3: =ALS(SOMPRODUCT(($A$12:$A$16=$A3)*(($C$12:$C$16)>($B$12:$B$16)));"X";"")
Voor "in gebruik" het >-teken veranderen in een <-teken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan