• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vrijheid om in een cel iets in te typen als er al een formule aan de cel is toegeweze

Status
Niet open voor verdere reacties.

Friend

Verenigingslid
Lid geworden
31 jan 2009
Beste forummers, in een cel heb ik de volgende formule staan:
Code:
=ALS(F11="00205";"N";"")

Nu zou ik graag als de cel leeg blijft, ofwel niet aan de voorwaarde wordt voldaan er zelf nog een J in willen typen maar dan niet de formule verwijderen. Dit gebeurd nu wel. Je vraagt je misschien af waarom dan niet in de formule als argument ook J gebruiken? Dit is voor mij niet mogelijk omdat dit niet altijd het geval is. Is dit op te lossen? Friend

Laatst bewerkt:
kun je beschrijven wanneer je er een j wil zetten (met de hand) en wanneer niet ?
uiteindelijk is er een rede waarom je die j daar wel of niet zet.

anders moet je iets met VBA gaan vogelen.
groet

Beste Sylvester-Ponte, Dank voor je reactie :thumb:. Het gaat hier om honderden regels. Sommige bv met het getal 00205 vallen gelijk af voor de draaitabel die ik los laat op alle regels. Anderen moet ik daarna nog handmatig selecteren met J of N en dit is puur afhankelijk mijn beoordeling van een omschrijving in de omschrijvingskolom. Met de draaitabel selecteer ik vervolgens alle J en klaar is kees. Nu zou je nog kunnen zeggen waarom vink je in de draaitabel gewoon niet 00205 uit. Dat zou kunnen maar gezien het aantal nummers die standaard al afvallen maak ik liever de keuze al in mijn tabel. Dat geeft mij ook meer controle om te zien of ik de juiste keuzes heb gemaakt. Alleen door de formule kan ik op voorhand al vele regels uitsluiten. Hoop dat dit de gedachte achter mijn vraag verduidelijkt. Thanks, Friend

Omdat je er hoe dan ook doorheen gaat lijkt mij het meest toch een hulpkolommetje, en als jij een "J" in dat kolommetje zet word in jou formule ook een "J" gezet. Stel dat die extra kolom word kolom G dan word jou formule zoiets als

= ALS(G11="J";"J";ALS(F11="00205";"N";""))

Zonder VBA kan je niet kiezen tussen formule en invoer.

Ik zou gaan voor een hulpkolom naast die formulekolom met daarin de mogelijkheid om een J of X te zetten en daarop kan je dan wel filteren en je formule blijft intact.

Beste allemaal, bedankt voor jullie inbreng :thumb: ik hoop dat iemand dit toch zou kunnen fixen met vba, dat zou het mooiste zijn.

Toch nog even dan over de laten we zeggen "tussen oplossing" Ik gebruik nu:
Code:
=ALS(G11="00205";"N";B11)
Het nadeel is echter dat ik nu als G11 geen 00205 bevat ik standaard het "0" teken krijg in mijn cel (A11) hoe kan ik deze leeg/blanco laten totdat ik in B11 J of N invoer.

Je zou het volgende kunnen proberen
Code:
=ALS(G11="00205";"N";ALS(OF(B11="J";B11="N");B11;""))

Thoralf, dank voor je reactie :thumb: De formule doet niet helemaal wat de bedoeling is. Voor iedereen maar even een klein inzichtelijk voorbeeldje. Hoor weer graag. Friend

Bekijk bijlage JNvergelijk.xls

Oke ik heb de oplossing om de 0 weg te halen met de volgende formule in A11:
Code:
=ALS(G11="00205";"N";ALS(B11="";"";B11))

Alleen wat zou het mooi zijn als het zonder hulpkolom zou kunnen. Maakt het allemaal net wat .......

Iemand nog ....
Thanks to all :thumb::thumb: Friend

Laatst bewerkt:
Willem, als ik de hulpkolom verberg hoe kan ik er dan een J intypen :confused: Waarschijnlijk bedoel je verbergen als ik klaar ben met alles ... maar ja dat is toch eigenlijk ook weer niet je van het. Thanks Friend

Als jij wél tevreden zou zijn met een dubbelklik event macro, dan kan je de J in een cel met 1 (dubbel)klik vervangen door jou formule

Deze code plak je op het VBA blad van het werkblad waar hij voor moet gelden

Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)

If Target.Column = 1 Then Target.FormulaR1C1 = "=IF(RC[5]=""00205"",""N"",RC[1])": Cancel = True

End Sub

uitleg

Target.column = 1 zorgt dat deze alleen van toepassing is op kolom A

RC[5] instrueert excel om 0 rijen omlaag en 5 kolommen naar rechts te gaan vanaf kolom A zodat je in kolom F uitkomt
RC[1] instrueert excel om 0 rijen omlaag en 5 kolommen naar rechts te gaan vanaf kolom A zodat je in kolom B uitkomt

cancel=true zorgt dat de cel word afgesloten (omdat dubbelklik normaal zorgt dat je de cel kunt gaan bewerken)

als dit doubleclick event niet op kolom A maar op een andere kolom moet worden uitgevoerd kun je de =1 vervangen door een ander getal A=1 F=6 en Z=26.
Als je dat doet dan moet je dus ook even kijken naar de als formule de RC[5] en RC[1] moeten dan ook aangepast worden

Roel, :rolleyes:dit is een heel interessante variant.:thumb: Hij geeft alleen een "0" in kolom a als het een "J" moet zijn is dan nog aan te passen. Nu moet ik tevens alle cellen individueel dubbel klikken is het ook mogelijk om (met een opdracht knop???) in een keer alle cellen in kolom A te doen?? Friend

Ik heb wel een oplossing voor die 0 in dubbelklik. Als je nu dubbelklikt op een cel dan word er of een J ingezet of de formule, dus dat werkt denk ik prima bij individuele cellen en als je eens per ongeluk een foutje maakt is het snel herstelt.

Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)

If Target.Column = 1 And Target.Value = "J" Then
    Target.FormulaR1C1 = "=IF(RC[5]=""00205"",""N"",RC[1])": Cancel = True
Else
    Target.Value = "J": Cancel = True
End If

End Sub

ik heb ook een macrootje die alle geselecteerde cellen waar een J (of andere tekst) in staat kan vervangen door de formule. die zit achter een knop.
maar die macro is wel foutgevoelig.. hij werkt ook op andere kolommen en als er alleen formules in je zelfgeselecteerde bereik zitten krijg je een foutmelding.

maar bij "normaal gebruik" op kolom A werkt het wel.. maar ik denk dat even iemand anders moet bijspringen om dit wat netter op te zetten en minder fout gevoelig

Bijlagen

Anderen moet ik daarna nog handmatig selecteren met J of N en dit is puur afhankelijk mijn beoordeling van een omschrijving in de omschrijvingskolom
en dan het volgende:

Nu moet ik tevens alle cellen individueel dubbel klikken is het ook mogelijk om (met een opdracht knop???) in een keer alle cellen in kolom A te doen??

Wat moet het nu zijn?

Beste Cobbe,

Excuus voor de eventuele verwarring.

Anderen moet ik daarna nog handmatig selecteren met J of N en dit is puur afhankelijk mijn beoordeling van een omschrijving in de omschrijvingskolom

Staat als een huis!

Het is dat ik
Nu moet ik tevens alle cellen individueel dubbel klikken is het ook mogelijk om (met een opdracht knop???) in een keer alle cellen in kolom A te doen??

uitsprak ivm met de wat ik noem alternatieve oplossing van Roel. Om nl, zoals ik het zie, alles waar 00205 gebruikt wordt op N te krijgen moet ik al de betreffende cellen per stuk dubbelklikken.

Mijn vraag was of dit in een handeling zou kunnen let wel alleen voor de cellen in kolom A die in kolom F 00205 zien staan. Zo niet dat dienen de anderen celllen in kolom Aleeg te blijven en vermeld ik na beoordeling een J of N.:cool:
Friend

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan