vuescan scant niet echt - wie heeft een idee?

Status
Niet open voor verdere reacties.

WammesW

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2005
Ik gebruik Viewscan voor mijn Canon printer N650U. (Onder Vista werkt de Canon-driver nl. niet.) Volgens apparaatbeheer werkt het de scanner correct, maar meer dan even aanslaan doet-ie niet. Ik hoor dat typische scanner-gezoem ,,, en dan reageert Vuescan niet meer. Heb ook geprobeert te kallibreren. De ene keer gebeurt er niets, de andere keer werkt het eventjes, maar ook dan een vastloper. Het gekke is dat de scanner dus wel eventjes op Vuescan reageert.
Wie weet een oplossing?

Wel op gelet dat alle blokkades (die t.b.v. bescherming transport zijn aangebracht) zijn verwijderd uit het Canon apparaat? Bekijk hiervoor de handleiding van het apparaat.

Is dat allemaal reeds gebeurd, dan weet ik het niet, en dan hoop ik dat anderen een tip voor je hebben.

Tijs.

Dat lijkt me vrij logisch, niet?

Software is geen firmware. Het programma dat tegen jou spreekt (Viewscan) hangt ook af van het programma dat met de scanner zelf spreekt (driver/firmware).

*knip*

Laatst bewerkt:
@james007: Voorzover ik kan zien verwijzen de download-links aldaar naar Vuescan, die de topic-starter al heeft.

Tijs.

@james007: Voorzover ik kan zien verwijzen de download-links aldaar naar Vuescan, die de topic-starter al heeft.

Tijs.
:( *doet het Goofy-geluid*

A-ny-waay. Viewscan is mijns inziens nog altijd geen driver dus die website (die ik ondertussen subtiel geknipt heb) heeft het fout, fout, fout!

Aldus denk ik niet dat er een oplossing bestaat voor dit probleem zolang Canon geen driver uitgeeft voor Vista. Amen.

Vlgs. deze pagina zou de aansturing vanuit Vuescan naar de genoemde scanner mogelijk zijn zonder installatie van een driver.

Misschien werkt de nieuwste versie van VueScan wel goed. Ik zou zelf in ieder geval kijken of het met de nieuwste versie van VueScan wél lukt (laatste versie is op 22 juli 2009 nog bijgewerkt).

Werkt ook dat niet, dan is er m.i. geen oplossing. Ik ga er dan wel vanuit dat alle transportblokkeringen reeds verwijderd zijn en dat ook geen oplossing geboden heeft.

Tijs.

Plug-and-play is in dit geval dus weer plug-and-pray geworden.

Als de scanner op Vista toch geen driver nodig heeft, zou hij eigenlijk moeten werken bij elk programma dat de scanner start. Heb je het al eens met een ander programma geprobeerd?

[...]Als de scanner op Vista toch geen driver nodig heeft, zou hij eigenlijk moeten werken bij elk programma dat de scanner start.[...]

@james007: Je interpreteert de informatie verkeerd: Wat bedoeld is dat VueScan zelf de aansturing regelt. Dat betekent dat VueScan de driver 'aan boord' heeft (of het pakket in ieder geval zelf scannerherkenning kan doen, weet hoe de scanfunctie moet worden aangestuurd en ook de datacommunicatie kan doen).

Verderop in die webpagina staan nl. scanners die wél van een Windows-driver voorzien moeten zijn om gebruikt te kunnen worden in VueScan.

Ik ondersteun dus niet de conclusie die je trekt in het citaat.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik ondersteun dus niet de conclusie die je trekt in het citaat.
OMG we're all gonna die! :eek: ;)

Ik lees op die website inderdaad over zaken die specifieke drivers vereisen, of WIA drivers, of geen drivers op voorhand. Dat wil niet zeggen dat de software "VueScan" plots drivertje gaat spelen voor die producten, maar eerder dat die producten op die nieuwere systemen vast geen specifieke driver nodig hebben (XP, plug-and-play, WIA...blabla)

Het feit dat VueScan Vista ondersteunt én dat scannermodel ondersteunt, wil in z'n geheel niet zeggen dat VueScan die scanner onder Vista kan laten werken door zelf "de aansturing" te doen. Mijn conclusie blijft daarom dat de scanner vast gewoon niet werkt onder Vista en je hem met de software VueScan (niet de soft/firmware VueScan) niet aan de praat zult krijgen of dat de scanner wél zou kunnen werken onder Vista maar het momenteel nog gewoon niet doet. Alles behalve het feit dat VueScan drivertje gaat spelen, daar geloof ik geen jota van.

Maar natuurlijk deste beter als jij hem wel kunt laten werken dnties, dan zal ik grif mijn foute redeneringen toegeven ;)
We zijn hier om bij te leren en ik kan natuurlijk ook niet in iemand's computer kijken.

Laatst bewerkt:
hij doetet

Mijn scanner werkt, maar vraag niet door welke simpele actie. Omdat de scanner wel werkte op mijn oude computer, dacht ik: misschien ligt het aan de usb-kabel. Ik had nl. bij de test op mijn oude computer een andere usb-kabel gebruikt. En inderdaad: met die andere kabel kreeg ik de scanner ook aan de praat onder Vista.
Toch nog even met de eerste kabel proberen: en ja, dat werkt ook. Mogelijk heeft het los- en vastkoppelen van de kabel van/aan de computer een rol gespeeld.

In elk geval: ik kan Vuescan verkennen. Niet meer dan verkennen, want bij elke start en beëidiging van het programma, vraagt Vuescan wanneer ik ga betalen en over de scans heen worden vrij grote dollartekst afgedrukt. Ook zit het programma soms zo maar vast en moet ik het via taakbeheer beëindigen.
Maar goed, ik beschouw het probleem waarmee ik aanmeldde als opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan