Vullen van een veld, wie kan mij helpen??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pascal H

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2005
Berichten
20
Wie kan mij helpen met het volgende probleem. Ik weet dat het hoogstwaarschijnlijk heel simpel is maar ik kijk er gewoon overheen.

Ik heb tabel1 met oa. de velden Klantnummer en Klantnaam. Nu heb ik tabel2 met oa. de velden Klantnummer en Klantnaam.

Ik wil nu in een formulier voor tabel2 het klantnummer kunnen selecteren zoals ik deze bij tabel1 heb ingevuld en dat dan automatisch Klantnaam in tabel 2 wordt ingevuld (zoals in tabel1 is ingevuld). Ditzelfde geldt ook voor het selecteren van Klantnaam waarbij dan automatisch Klantnummer wordt ingevuld.

Zit al een paar dagen met dit probleem te worstelen maar kom er niet uit.

Wie kan mij helpen???

Alvast bedankt,
Pascal
 
In twee verschillende tabellen een klantnaam registreren. Dat wordt leuk als die klant een andere naam krijgt!

Leg je probleem uit is in termen waarin het woord tabel niet voorkomt, dan kunnen we je misschien een oplossing aan de hand doen waar je totaal niet aan gedacht hebt.
 
Ok, ik zal proberen.

Ik wil in een bestand de klant gegevens opslaan (oa. klantnummer en naam). Het klantnummer is uniek.

In een ander bestand wil ik opslaan welke klanten een bepaalde mailing hebben gehad.

Om nu te voorkomen dat ik in het mailingbestand alle klantgegevens opnieuw moet inkloppen wil ik daar kunnen kiezen uit het klantnummer (van het eerste bestand) en dat dan automatisch ook de klantnaam verschijnt. Andersom moet ik ook op naam kunnen selecteren waarbij dan automatisch het klantnummer verschijnt.

Alvast bedankt voor het meedenken,
Pascal
 
OK, nu begrijp ik het.

Dan moet je even een lookup doen in je eerste tabel.

Dat doe je bijvoorbeeld met de functie dFirst().
http://www.techonthenet.com/access/functions/domain/dfirst.php

In jou geval

= dFirst("Klantnaam", "Klant", "Klantnummer = " & cstr(me![VeldMetKlantNummer]))

Deze expressie kun je gewoon als bron bij een tekstveld op je formulier zetten, in plaats van de naam van een veld in de gekoppelde tabel.
 
Dank je wel voor de tip.

Is me ondertussen gelukt zonder gebruik te maken van Dfirst ().

Ik heb nu twee keuzelijsten met invoervak op mijn formulier. Een voor klantnummer en andere voor klantnaam. Bij het kiezen van het klantnummer wijzigt automatisch de klantnaam en kies ik een andere klantnaam wijzigt ook het klantnummer.

Toch bedankt voor de zeer snelle reactie, zal zeker niet de laatste keer zijn dat ik om hulp moet vragen.
 
De oplossing die ik gebruik heb is om op het formulier twee identieke keuzelijsten met invoervakken te gebruiken. Beide velden maken gebruik van twee kolommen uit mijn hoofdbestand. Dmmv. handmatig de kolombreedte in te stellen kan ik instellen dat in het eerste veld alleen de eerste kolom zichtbaar is en in het tweede veld alleen de tweede kolom.

Eigenlijk heel simpel maar je moet er maar op komen......
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan