Vullen van tabellen met relaties.

Status
Niet open voor verdere reacties.

dejongetje

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2006
Beste lezers,

Ik probeer al lange tijden via 1 formulier een aantal aan elkaar gerelateerde tabellen te vullen.
Hoe moet ik dit doen ? Ik heb me werkelijk al verscheidene keren helemaal lam gezocht, maar vind net niet de clue.

Voorbeeld :
Ik heb tabel a met velden als voornaam en woonplaats
Tabel b met een veld woonplaats.
1 op veel relatie gelegd van woonplaats (1) naar voornaam (veel)
Nu wil ik heel simpel via 1 formulier gewoon gegevens invoeren, zodanig dat als er een waarde nog niet bestaat in de tabel woonplaatsen, en als hij wel bestaat dan gebruik te maken van de reeds bestaande woonplaats.

Het uitgangspunt is dat er geen enkele data in 1 v/d tabellen aanwezig is.
Het moet toch kunnen om vanaf scratch een database te vullen op deze manier ?
Ik bedoel, dit is waar het relationele principe om te doen is.

Ik heb diverse keren met formulieren en subformulieren zitten stoeien, maar dan lukt het nog niet.

Weet niet 100% wat je bedoeld

Indien je op de form een drop down menu zou gebruiken voor tabel b dus de woonplaats kan je toch zoeken in het veld woonplaats of deze al bestaat of niet. Indien hij niet bestaat kan je een event maken die de tabel woonplaats opent en waar je de nog niet bestaande woonplaats kan ingeven?

Als je dropdown gebruikt zal deze een volledige selectie krijgen en dus verder naar de woonplaats zoeken terwijl je aan typen bent?

Hopelijk kan ik met mijn weinige ervaring toch iets doen.

Waarom 2 tabellen?

Waarom zou je gebruik willen maken van 2 tabellen?
Je kunt het makkelijk in 1 tabel doen.

Of is dit wat je bedoelt:

Tabel 1: Voornaam & Woonplaats
Tabel 2: Is een tabel met alle woonplaatsen.
En dat Woonplaats uit tabel 1 daan vast gelikt is via een keuzelijst met invoervak?

Zo ja, ga naar Tabel 1 en kies woonplaats dan zie je onderop een menu met Algemeen en Opzoeken. Selecteer Opzoeken -> Weergave Besturingselement -> kies Keuzelijst met invoervak -> Rijbron klik op het blok je met de 3 puntjes -> Voeg de tabel 2 Woonplaats daar aan toe -> Sleep Woonplaats in de eerste Kolom. Dan sluiten en overal Ja op beantwoorden.
Ga dan naar formulieren en maak van Tabel 1 een Tabelvorm formulier en nu heb je gegevens op een rij.

Ik heb in de bijlage een voorbeeld geplaatst.

Mvg Emil alias verderfje

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan