w 95 over w 95

Status
Niet open voor verdere reacties.

sgrav000

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2000
Een kennis van mij heeft op een P I, 164mhz, 49mb ram, Windows 95 zitten. De os loopt niet lekker meer. Hij heeft veel zitten experimenteren. Scandisk uitgebreid, alsmede defrag leveren geen echte verbeteringen meer op. Hij wil W 95 behouden. Ik dacht misschien helpt installeren van W 95 eroverheen. Ik heb achtergrondprogramma's zoveel mogelijk afgezet en start Setup op. Die zegt dat er iets veranderd is in het configuratiescherm, dat we opnieuw moeten opstarten en dan Setup uitvoeren. Als we dat doen dan krijgen we weer het bericht dat er iets veranderd is in het configuratiescherm enzovoorts. Het lukt dus niet Setup op te starten. Wat kunnen we hieraan doen?

sgrav000

Windows95 over een bestaande installeren heeft weinig zin, je blijft met veel troep zitten en je zult in de meeste gevallen bepaalde applicatie's opnieuw moeten installeren. Een backup maken van documenten e.d. (op tijdelijke 2e harde schijf of zo) en dan de eerste schijf helemaal formatteren. Heeft als bijkomend voordeel dat je direct de conditie van je schijf weet, alle kapotte sectoren worden tijdens het formatteren gemarkeerd.

Hierna kan je dan Windows 95 opnieuw installeren, zorg voor een bootdiskette met drivers voor de CD-romspeler.

Op zich is het natuurlijk waar dat alle oude troep blijft zitten als je setup er overheen installeert. En inderdaad is een schone installatie wel aan te bevelen.
Maar je hebt wel degelijk de keuze. Maar dan moet je wel de setup starten vanuit DOS. Gewoon opstarten met die diskette en de setup draaien vanaf de CDROM. Als het lukt en het helpt, prima dan. Zo niet, dan kun je altijd nog formatteren en schoon installeren.

Ik deel het idee dat het beter is w 95 op een schone ondergrond na formattering te installeren. Het schijfoppervlak kan dan ook goed gescand worden. De betreffende kennis moet dan heel wat bestanden backuppen en ziet er nogal tegenop. Uiteindelijk kunnen we het voorstel van Binary volgen: Op zich is het natuurlijk waar dat alle oude troep blijft zitten als je setup er overheen installeert. En inderdaad is een schone installatie wel aan te bevelen. Maar je hebt wel degelijk de keuze. Maar dan moet je wel de setup starten vanuit DOS. Gewoon opstarten met die diskette en de setup draaien vanaf de CDROM. Als het lukt en het helpt, prima dan. Zo niet, dan kun je altijd nog formatteren en schoon installeren.

Dank voor het meedenken!

sgrav000

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan