W-LAN aanleggen

Status
Niet open voor verdere reacties.

1107972

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2004
Berichten
186
Hoi,

Ik zit met het probleem dat ik niks weet van netwerken, ik heb ook geen ervaringen met standaard LAN.

Thuis heb ik een vaste pc met win XP pro met een smc 11mbs usb wireless adapter.

De andere computer is een laptop van asus met tevens ook win XP pro met een ingebouwde w-lan adapter.

Het resultaat wat ik wil proberen te bereiken is dat ik in de zomer buiten zou kunnen zitten met mijn laptop en bestanden kan delen met de vaste pc en ondertussen ook via de vaste pc een internet verbinding kunnen maken.

enkel alleen bij de laptop is er software bijgeleverd voor de instellingen (asus wlan control center), de software voor de vaste pc werkt niet onder win xp.

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd zonder ook maar een stap vooruit te komen.

wie zou me kunnen helpen???

thanks alvast, eric

_______________
www.ericdejong.tk
 
Wireless accespoint

Je hebt ook een wireless accesspoint nodig op je hoofd PC. En je zal een proxyserver programma moeten installeren op de hoofd PC als je dan op je laptop wilt kunnen internetten via de verbinding van de hoofd PC.

Je kan beter een wireless router/accesspoint kopen, vb: http://www.sweex.nl/product.asp?pid=288. Dan kan je bestanden delen en internetten als de hoofdPC aan staat en anders alleen internetten. Heb je ADSL dan zijn er ook wireless router/accesspoint/adsl-modems combinatie-apparaten. Kijk eens bij Draytek dan. Controleer wel eerst of het compatible is met je provider.

Stappen na de hardware: netwerk-wizard + bestanden delen. Bekijk daarvoor per map eigenschappen/delen en vink het nodige aan.

mvg,

Jelle
 
Een access point is wel beter, maar niet noodzakelijk.

Je moet uiteraard wel een werkende netwerkkaart hebben voordat je netwerk gaat werken. Staat de draadloze netwerkkaart van je vaste pc in apparaatbeheer goed geinstalleerd? Eventueel kan je de software die je erbij kreeg opnieuw installeren.

Ik ga er van uit dat je op je vaste pc al een werkende internetverbinding hebt.

Eerst het netwerk.
Voor het verbinden van twee pc's, al dan moet je netwerk aan de volgende eisen voldoen.
- een ip-adres in hetzelfde subnet. Dit betekent dat je je vaste computer voor je draadloze netwerkkaart (niet de netwerkkaart waarmee je het internet op gaat) het ip adres 192.168.0.1 geeft, met subnetmasker 255.255.255.0. De notebook geef je als ip adres 192.168.0.2 met subnetmasker 255.255.255.0.
- zorg dat de naam van de werkgroep hetzelfde is.
- zorg dat de namen van de computers verschillend zijn.

Voor meer informatie over netwerken en eventuele troubleshooting, klik op de handleiding in mijn handtekening.

Dan het draadloze gedeelte.
Je zal de draadloze kaart van de vaste pc ook moeten kunnen configureren met de software. Installeer indien nodig opnieuw de software.
- stel de software in op ad hoc. Infratructure is bedoeld voor gebruik van een access point.
- zorg dat je op hetzelfde channel zit (standaard is dit 6).
- zorg dat je bij ssid de naam van de werkgroep invult.
- laat WEP voorlopig uit staan.
Dit geldt voor zowel de vaste pc als de laptop.

Dan het internet delen.
Hiervoor kan je het programma freeproxy gebruiken. Het is te vinden op http://www.alphalink.com.au/~gregr/freeproxy.htm, en je vindt er tevens een handleiding hoe dit in te stellen.
 
re op jellelysium2000:

ik zal het in overweging nemen om een acces point aan te schaffen. Welke zou jij me dan aanraden. Ik heb inderdaad een ADSL internetverbinding met wanadoo als provider. En degene die jij adviseerde had een snelheid van 54mbps, omdat ik er niet al teveel voor uit wil geven lijkt een 11mbps handiger omdat beide adapters ook maar 11mbps hebben. Maar ik ga nog ff proberen wat hangmat me adviseerde.

re op hangmat:
thanks, ik ben al wat verdre gekomen, dankzij de bijgeleverde software op de laptop kon ik simpel instellen op adhoc, wat niet het geval was. Hij gaf gelijk aan dat er een beschikbare draadloze netwerkverbinding was. De status geeft nu de volledige snelheid aan, 11mbps en een x aantal verzonden pakketten en 0 ontvagen pakketten. Bij de desktop was het echter niet mogelijk om de adhoc en channel in te stellen omdat de bijgeleverde software niet werkt op XP en op de utility die op de site word aangeboden lijkt wel xp compatible maar is gezipt en beveiligd bij het uitpakken. Op de desktop geeft hij wel weer dat er een draadloze verbinding beschikbaar is geworden, als ik die kies om er verbinding mee te maken veranderd er verder niks.

enige suggesties???

probeer ondertussen wel te kijken of ik de utility alsnog krijgt geinstalleerd.

dit is de foutmelding die ik krijg na het proberen installeren van de utility;
please use the Windows XP Wireless Zero Configuration utility to connect to the wireless network. Click 'OK' to exit this installation.

thanks
 
Laatst bewerkt:
Klik met rechts op my computer en kies voor manage. Selecteer de services en scroll naar beneden naar de wireless zero configuration. Stel die in op automatisch.

Kan je voor de desktop geen software downloaden van de fabrikant?
 
Stond al op automatisch dus daar kwam ik niet veel verder mee.

Via de site van SMC bieden ze inderdaad een stukje software aan. Er staat ook bij dat hij ook werkt met windows XP. Echter als ik het zip bestand download krijg een beveiligde zip-file met password die ik niet kan uitpakken. Verder staat ook in de handleiding dat het beter is om geen software te installeren bij XP.

Als ik de software via een andere regio download, united states bijvoorbeeld werkt hij wel en als ik na het installeren het programma opstart brengt hij me gewoon naar de eigenschappen van het stukje hardware.

Weer doodlopend dus :(
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan