W7 met 2 monitors met uitbreiding instelling van de 2e monitor

• Onderwerp starter Onderwerp starter Visio
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Visio

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2015
Ik bezit reeds verschillende jaren een laptop waarop een 2e monitor is aangesloten. De 2e monitor is bij mij altijd een uitbreiding van de eerste monitor, wat eerder logisch is indien men een laptop gebruikt. Er is passende software geinstalleerd (Ultra Monitor) om de mogelijkheden van het dubbel monitorgebruik op W7 wat uit te breiden. Echter wat ik zoek ontbreekt of is niet mogelijk in W7.

De meeste van mijn mappen staan steeds op dezelfde plaats op mijn bureaublad op het laptopscherm. Koppel ik echter mijn 2e monitor af van mijn laptop, na deze laatste afgesloten te hebben, springen alle iconen en mappen van de 2e monitor naar het scherm van mijn laptop bij het heraanzetten van deze laatste indien ik de 2e monitor niet aangesloten heb.

Hoe kan ik dat beletten, want de inhoud van het 2e scherm gooit zich willekeurig tussen al de rest op mijn hoofdscherm van de laptop.

De inhoud van de 2e monitor zou m.a.w. nooit op mijn hoofdscherm mogen komen zonder dat ik dat manueel doe.

Ik kan die inhoud trouwens altijd wel terugvinden door het bureaublad op te zoeken in de mapstructuur, voorzover ik die inhoud nodig zou hebben indien de 2e monitor niet aangsloten zou zijn.

Laatst bewerkt:
Ik zie als oplossing het gratis tooltje Iconrestore: http://fsl.sytes.net/iconrestorer.html

Als volgt:
Maak een snapshot met Iconrestore van de situatie zoals u die wilt met 2 schermen en geef die snapshot een logische naam
Daarna het zelfde met de 1 scherm situatie.

Dan kan voor elk van de situaties de opgeslagen scherm layout met 1 klik hersteld worden.

Dank je voor het antwoord, maar tooltjes in de aard van Icon Restore, doen het niet altijd zoals het hoort.

Ik heb dit en andere gelijkaardige vroeger al dikwijls gebruikt en zeer dikwijls komen die icoontjes niet terug op dezelfde plaats terecht. Vooral dan bij de overgang van scherm 1 en 2. Want laten we niet vergeten dat in geval dat scherm 2 als uitbreiding van scherm 1 word ingesteld dit meestal als een scherm word aanzien.

Persoonlijk werk ik met "Fences" van Stardock. En dat programma doet zijn werk zelfs niet altijd goed, zodat er steeds wat moet herschikt worden. Het programma beschouwd de 2 schermen ook als een langwerpig groot scherm. Vermits beide schermen dezelde resolutie hebben is dat dan in mijn specifiek geval (2x1920)x1080. Het is dus op de overgang van het ene scherm naar het andere (bij een opstelling waarbij het 2e scherm zich R bevind) dat icoontjes die bvb links op scherm 2 moeten zitten, toch R van mijn hoofdscherm 1 zich gaan verplaatsen.

Bijlagen

• SS073.jpg
    SS073.jpg
    71,3 KB · Weergaven: 50
Het probleem blijft dus onopgelost. Ik kan me echter voorstellen dat er miljoenen gebruikers van Windows zijn die een laptop hebben en daarop een 2e monitor aansluiten. Monitor die zij dan ook configureren als uitbreiding van hun laptopmonitor i.p.v. als spiegel van hun eerste monitor.

Als nu het bureaublad redelijk vol staat met iconen blijkt geen enkel tooltje in staat om degelijk de iconen terug op hun juiste plaats te zetten. Om nog niet te spreken van de zgn. widgets die op de 2e monitor staan.

Het op het bureaublad bij het loskoppelen van de monitor (bij portabel gebruik van de laptop) niet verschijnen van icoontjes die op de 2e monitor zouden staan kan in principe geen probleem vormen en die iconen en/of mappen kunnen altijd benaderd worden via de mapstruktuur van explorer.

Er zou in elk geval een hardware oplossing voor kunnen voorzien worden. Namelijk dat de videokaart of software van de laptop "denkt" dat er nog steeds een 2e monitor aan de laptop vasthangt.

Ik heb dat persoonlijk ondervonden op de volgende manier: bij het gebruik van een VGA splitter kon ik de 2 monitors loskoppelen van de splitter en "dacht" de software van de videokaart dat er nog steeds een 2e monitor aan de laptop bevestigd was, alhoewel het gewoon enkel de splitter was. Moest er nu een stukje hardware (stekkertje op de VGA poort) bestaan dat de videokaart denkt dat er een 2e monitor bevestigd is blijft alles mooi op zijn plaats op het bureaublad. Wel dient gezorgd te worden dat het aansluiten slechts gebeurd als de laptop uit staat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan