W7 opnieuw installeren..

Status
Niet open voor verdere reacties.

NickMetProbleem

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2011
Hey iedereen,
de laatste week begin ik sterk het vermoeden te krijgen dat ik last heb van een voor mij onbekend virus, virusscanners vinden niks maar er treden steeds aparte dingen op die normaal nooit gebeurden.

Dit geeft voor mij de doorslag om Windows 7 opnieuw te installeren, ik doe namelijk al 3/4 jaar met hetzelfde besturingssysteem. Echter heb ik geen cd om W7 opnieuw te installeren, bij het laten samenstellen van mijn pc werd windows automatisch geïnstalleerd.

Nu kwam ik op internet het zogenaamde 'terugzetten naar fabrieksinstellingen' tegen en vroeg ik me af: Is dit terugzetten hetzelfde als het opnieuw installeren van Windows7, waardoor mijn pc dus opnieuw clean begint en ik geen last meer heb van dit mogelijke virus.

Of is het terugzetten wat anders? En hoe lang duurt dit proces? En werkt dit proces ook als ik geen standaard pc van bijv Asus of Acer heb maar een samengestelde computer?

Bij iemand een W7 dvd lenen van dezelfde uitvoering, bij een retail kun je de ISO ophalen met je key bij Microsoft, bij een OEM gaat dat niet en vermoedelijk heb je de laatste.....

Die optie "terugzetten naar fabrieksinstellingen" heb je vaak bij merk notebooks maar vrees dat je geen herstelpartitie hebt met de nodige bestanden, te zien in schijfbeheer.

https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/
Om de key te vinden.

@NickMetProbleem : ik kan je niet voor de volle 100% volgen. Heb je een samengestelde desktop of heb je een samengestelde laptop? Van welk merk / bedrijf ?
Verder is het zo dat wanneer je geen 'merk' machine hebt (en dus vermoedelijk ook geen recovery partitie 'aan boord' hebt) je wel degelijk een DVD van Microsoft meegeleverd hebt gekregen. Zo niet, dan is er een recovery partitie "aan boord".
Dit is overigens (theoretisch) vrij eenvoudig vast te stellen :
configuratiescherm, systeembeheer, computerbeheer, opslag, schijfbeheer.
Maak een screendump en stuur dat in je volgende bericht mee.

Het is namelijk of het één, of het ander (óf er is een mogelijkheid tot fabrieksrecovery, óf er wordt een volledige Microsoft DVD meegeleverd).

Wat bedoel je precies met :
bij het laten samenstellen van mijn pc werd windows automatisch geïnstalleerd.

Laatst bewerkt:
Bij iemand een W7 dvd lenen van dezelfde uitvoering, bij een retail kun je de ISO ophalen met je key bij Microsoft, bij een OEM gaat dat niet en vermoedelijk heb je de laatste.....

Die optie "terugzetten naar fabrieksinstellingen" heb je vaak bij merk notebooks maar vrees dat je geen herstelpartitie hebt met de nodige bestanden, te zien in schijfbeheer.

https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/
Om de key te vinden.

Hoi MickMetProbleem,

Als je een OEM versie heb kun je deze wel gewoon downloaden via de Microsoft website: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows7

Wel heb je de licentie nodig, deze even invoeren op de website en dan herkent deze automatisch om welke versie het gaat. Vervolgens downloaden (ISO-bestand).
Om de ISO werkend te krijgen moet je hem bootable op een USB/DVD krijgen, daar heb je de zo gehete USB-tool voor nodig, ook te downloaden via de Microsoft website: http://wudt.codeplex.com/

Is inderdaad niet van de Microsoft website, maar Microsoft verwijst wel door naar die pagina.

Als je de USB/DVD bootable maakt dan kun je tijdens het opstarten gebruik maken van de schijfbeheer, hiermee kun je de schrijf volledig verwijderen, nieuwe aanmaken en formateren. Zo is ALLES eraf, dus ook je virussen.

Hoi gast0205,

Aan jou durf ik niet meer te twijfelen! :)

Ik heb pas geleden met mijn licentie via Microsoft de ISO gedownload. Toen ik mijn licentie invoerde kwam er op de Microsoft website de volgende titel te staan: Windows 7 Home Premium SP1 COEM Nederlands.
Dus vandaar mijn reactie: Een OEM is te downloaden via de Microsoft website.

Misschien heeft NickMetProbleem intussen al een nieuwe PC :)

Een apart aangekochte OEM versie zou inderdaad wel kunnen lukken (ik twijfel ook niet aan jou hoor ... :) ), maar bij ingave een key van een voorgeïnstalleerde PC krijg je dan weer volgende melding (nog wat info in deze FAQ's) :

5810da3ae5819-oem.JPG

Dit is handig om te weten, zo weten we in ieder geval welke versies wel en niet te downloaden zijn van de Microsoft website. Bedankt voor de feedback. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan