W7 PC opstarten, minutenlang harde schijf activiteit.

Status
Niet open voor verdere reacties.

heinflhs

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2014
Hoi, Als ik W7 opstart gaat dat over het algemeen redelijk snel, maar de HD blijft vaker minutenlang draaien.

Programma's starten zeer traag op of helemaal niet en bevriezen (Outlook).

Heb bij configuratiescherm en via Ccleaner zo min mogelijk programma's die opstarten en heb ook update functie tijdelijk uitgeschakeld zodat W7 niet automatisch ging zoeken. Via taakbeheer lijkt het te maken te hebben met svchost.

Heb malware en virussacnner twee keer laten draaien, niets gevonden.

Wat kan ik hier aan doen?

Bij het taakbeheer tabblad opstarten wel programma's allemaal starten en deze lijst opschonen.
Tevens de computer van een SSD schijf voorzien doet ook wonderen.

Hoog tijd de boel eens schoon te installeren neem ik aan. Al eens gedaan en hoe lang heb je hem al ?

Kan je je harde schijf eens checken met CrystalDiskInfo, je kan die via deze link downloaden. Je download begint automatisch na een vijftal seconden. Het gedownloade bestand uitpakken (rechtsklik op het bestand -> Alles uitpakken) en DiskInfo32 of DiskInfo64 (volgens Windowsversie) uitvoeren.

HD Tune is ook een aanrader, downloaden kan via deze link. In HD Tune navigeer je naar naar het tabblad Error Scan, je selecteert je harde schijf en je drukt op Start (je plaatst GEEN vinkje bij Quick scan). Deze test kan enige tijd duren.

Wat zijn de resultaten van deze tests ? Kan je er een afbeelding van maken en die hier in je topic posten, zo kunnen we even meekijken.

Hoog tijd de boel eens schoon te installeren neem ik aan. Al eens gedaan en hoe lang heb je hem al ?

nog niet opnieuw schoon geïnstalleerd. heb deze pc ong 1 1/2 jaar schat ik

Test ook eens een keer het geheugen met Memtest.

heb memtest laten draaien en na ong. 1 1/2 uur uitgezet geen signalen van geheugenprobleem

Kan je je harde schijf eens checken met CrystalDiskInfo,

HD gecheckt, alles groen, geen problemen.

Bij het taakbeheer tabblad opstarten wel programma's allemaal starten en deze lijst opschonen.
Tevens de computer van een SSD schijf voorzien doet ook wonderen.

sorry maar waar zie je dan bij taakbeheer opstarten staan?

Laatst bewerkt door een moderator:
heinflhs zei:
sorry maar waar zie je dan bij taakbeheer opstarten staan?
Is wellicht een vergissing, hij bedoelt msconfig.
Windowstoets + r
Typ: msconfig
Hit de entertoets en ga naar de tab: opstarten.

Er kunnen verschillende svchost processen draaien die allemaal een bepaalde groep DLL's aansturen.
De kunst is om erachter te komen welk onderdeel het processorgebruik zo opjaagt.
Dit kan met het programma Process Explorer (Eng). Handleiding en uitleg online.

Je moet jezelf ook eens afvragen wanneer het begonnen is, na het installeren van een bepaald programma b.v.?
Kijk eens onder services.msc of er bepaalde programma's onder staan die niet van MS zijn of een automatische updatefunctie hebben (b.v. Adobe Flashplayer Update Service, Java Updater enz.) zet die dan eens op handmatig of op uitschakelen (opstarttype).
Maak eerst een herstelpunt voor je hieraan begint of schrijf alles op wat je hebt veranderd.

Hoeveel processen draaien er in totaal als je pc enige tijd opgestart is (taakbeheer>onderste werkbalk)?
Sommige processen gaan ook weer weg na enige tijd.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan