• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost WAAR als 't het seizoen is voor

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Gotty

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2004
Beste allemaal,

Allereerst allemaal fijne feestdagen . De vraag die ik hier stel gaat een beetje over deze vraag. Maar ik wil er graag nog wat aan toevoegen.

Daarvoor heb ik weer een bestand toegevoegd, in dat bestand heb ik 2 tabbladen uitgelicht, het tabblad "boodschappenlijst" en het tabblad "database" in de boodschappenlijst vink ik in de eerste plaats ingredienten aan waar het op 'dat' moment het seizoen voor is (kolom E). En als ik graag een bepaald ingrediënt wil gebruiken wat niet meer al te vers is noem ik dat een voorkeursingrediënt en kan ik ieder ingrediënt aanvinken als voorkeursingrediënt (kolom F). Op basis daarvan is een gerecht "WAAR" of "ONWAAR" (K6 en doortrekken naar rechts) en kan ik o.a. daardoor resp. wel of niet het gerecht inplannen in weer een ander tabblad, maar dat werkt al.

Dieper ingaand op de aanvinkmogelijkheden:
In de uitgelichte database neem ik 1 gerecht als voorbeeld; boerenkool met fruit :(, maar goed, hier zitten de volgende ingrediënten in: 6 gr zwarte bes, 4 gr bloedsinaasappel en 8 gr boerenkool. Het moet wel het seizoen zijn voor deze ingrediënten zodat ik dit gerecht ook kan inplannen. Het mag natuurlijk ook voor andere ingredienten het seizoen zijn omdat ik meer gerechten heb en ook veel meer ingrediënten maar dit gerecht kan alleen maar "WAAR" zijn als 't het seizoen is voor de genoemde ingrediënten

Toevallig is de bloedsinaasappel en de boerenkool aan de datum dus deze kies ik als voorkeursingrediënt. Als ik in dit voorbeeld banaan kies als voorkeursingrediënt is boerenkool met fruit niet "WAAR" omdat banaan er niet in voorkomt. Als ik zwarte bes kies als voorkeursingrediënt is het gerecht weer wel "WAAR" en kan ik het gerecht inplannen in het andere tabblad. Dus alle voorkeursingrediënten met een minimum aantal van 1 moeten in het gerecht voorkomen en er mogen niet meer voorkeursingrediënten zijn aangevinkt om te zorgen dat boerenkool met fruit "WAAR" is. Als er helemáál geen voorkeursingrediënt is gekozen doet deze kolom niet meer ter zake en gaat het er alleen maar om of 't het seizoen is voor betreffende ingrediënten.

Gelukkig heb ik wel hulptabellen kunnen maken die de gewenste werking duidelijk maken, in ieder geval visueel. Maar ik denk dat het ook kan met 1 formule in K6 die doorgetrokken wordt naar rechts. Dus wie kan mij helpen aan deze formule?

Bijlagen

Lange tekst, dit is mijn samenvatting:
1. Alle voorkeursingrediënten met een minimum aantal van 1 moeten in het gerecht voorkomen en er mogen niet meer voorkeursingrediënten zijn aangevinkt, anders ONWAAR.
2. De lijst met seizoensingrediënten moet passen bij het gerecht.

Op basis hiervan kom ik uit op:
Code:
=EN(AANTALLEN.ALS($F7:$F21;"V";K7:K21;">0")>=AANTALARG($F7:$F21);AANTALLEN.ALS($E7:$E21;"V";K7:K21;">0")>=AANTALARG(K7:K21))

Mooi zo. Succes ermee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan