Waar in de bios kan ik aangeven dat ik vanaf de cd wil opstarten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mister 9

Gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2004
Hoi,

Ik probeer Windows 2000 pro te installeren, maar voordat ik dat doe moet ik wel mijn schijf formateren. Maar dat lukt me niet!!! Nu lees ik overal dat je je computer via de cd moet laten opstarten en dan kun je je schijf formateren. Maar ik weet echt niet waar ik dat in de bios kan aangeven. Ik zoek me suf in de bios, maar het is eigenlijk allemaal abacadarba...
Weten jullie precies waar ik dat kan vinden (onder welk kopje etc.)?

Kijk even bij Advanced Bios Featerures en anders kijk je het menu toch even gewoon door het moet er in staan.

En naar welke instelling moet ik dan precies zoeken? Hoe heet ie.

Verschilt per bios maar kijk eens of je ergens boot-device ziet staan, zet als je dat lukt cd-rom op 1 daarna de hd. Moet lukken, gewoon in het bios kijken of je ergens bootdevice of hdd01/flop ziet staan.

OK, Ik kan nu formateren. You guys are the best. Nu vraagt de bios of ik wil formateren als NTFS of als FAT. Wat moet ik doen, en wat is het verschil?

Kan op zich allebei het verschil
is dat je met FAT je schijf ook nog kan
bereiken via DOS dus ev. er nog gegevens
af kan halen als je PC crasht.
Dit kan moeilijker met NTFS kies gewoon
FAT (is mijn mening)
Meningen hierover verschillen nogal is.

Suc6 :eek:

Ik moet wel het netwerk op kunnen. Maakt dat nog verschil uit in mijn keuze?

Bij ntfs zijn de clusters kleiner bij fat groter. Bij het wegschrijven van bestanden werkt ntfs iets sneller en neemt minder ruimte in beslag, althans dat zegt men. In de praktijk merk je daar niet zo veel van. Fat heeft inderdaad als voordeel dat je met een gewone opstartflop zaken als format c en zo kan geven, en je niet eerst de partities hoeft te verwijderen.

Je zou hier es kunnen kijken. Staan nuttige antwoorden tussen:

''Volgens Microsoft artikelen (die je intussen wel gelezen hebt denk ik) wordt FAT32 erg in-efficient (en daardoor trager) bij schijven en/of partities groter dan 32 Gb.''

''NTFS zal niet zo snel corrupt gaan als je de PC uitzet tijdens het hangen en dergelijke, met FAT32 is de kans op een chkdsk die wat dingetjes 'recovered' (leest: weggooit) veel groter''

''FAT32 fragmenteerd veel sneller dan NTFS.''

Mooi overzicht-tabelletje:
http://www.ntfs.com/ntfs_vs_fat.htm

Heb voor NTFS gekozen. Windows staat er opnieuw op. Moet ik nu in de bios weer terug zetten dat ie het floppy als eerst bekijkt ipv de cd-rom of kan ik dat gewoon zo laten staan?

Gewoon laten staan. Zeker nu je gebruik maakt van NTFS zul je zelden of nooit van een floppy booten.

Groetjes,
Neleke

Ontzettend bedankt voor jullie hulp. Zal het onderwerp als afgerond aanvinken. Voor jullie was het waarschijnlijk gruwelijk simpel, maar ik heb weer een hoop geleerd.
Bedankt!

Sorry, ben ik weer. Ik heb nu windows dus opnieuw geinstalleerd en het meeste weer geinstalleerd. Heb weer verbinding met het netwerk. Alles goed. Maar als ik bij het opstarten bij het inlogscherm kom, duur het 7 minuten (!!!) voordat ik mijn wachtwoord in kan geven. Al die tijd kan ik niets intypen, zie ik een zandloper ipv een pijltje maar zie ik het scherm wel. Enig idee waar dit aan kan liggen.'
Ook eenmaal helemaal opgestart is ie vreselijk langzaam!!

Geplaatst door mister 9
Sorry, ben ik weer. Ik heb nu windows dus opnieuw geinstalleerd en het meeste weer geinstalleerd. Heb weer verbinding met het netwerk. Alles goed. Maar als ik bij het opstarten bij het inlogscherm kom, duur het 7 minuten (!!!) voordat ik mijn wachtwoord in kan geven. Al die tijd kan ik niets intypen, zie ik een zandloper ipv een pijltje maar zie ik het scherm wel. Enig idee waar dit aan kan liggen.'
Ook eenmaal helemaal opgestart is ie vreselijk langzaam!!

De pc is wel snel genoeg?

Belangrijk is ook dat je de nieuwste drivers voor je hardware download en installeert:

- videokaart
- chipset-driver van je moederbord

Daarnaast moet je Windows volledig updaten en DirectX9c na afloop installeren.

Ik heb alles gedaan, maar ik kan er echt niet mee werken! Echt zooooooooo langzaam. Nog steeds zo lang stil blijven staan bij het inlogscherm. En als ik map wil openen dan duurt dat zeker 8 minuten! Ik kan nergens op klikken (er gebeurt gewoon niets)!! Wie kan me helpen?

heej,

Ik vin het ook een btje moeilijk probleem kan aan van alles liggen..

Scan is op virussen en spyware.. al denk ik niet dat dit zal helpen:(

suc6 :eek:

Nee, heb ik inderdaad ook al gedaan... Gekke is dat als ie eenmaal een half uur loopt, dan gaat het weer beter..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan