Waar is mijn ruimte op mijn hd ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tattoo-lover

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2003
Waneer ik na een schone instalatie ga kijken welke ruimte ik nog op mijn c-schijf heb staan blijkt dat xp zomaar eventjes 4 Gig wegsnoept van mijn HD... als ik dan de eigenschappen neem van mijn windows en programfiles mappen blijkt dat die maar anderhalve Gig in beslag nemen wat me ook normaal lijkt. Maar waar is die 2 en een halve Gig verloren ruimte naartoe ? Vervelende zaak, waar ik maar geen atwoord op vind en een zonde van de verloren ruimte. Wie heeft hier een verklaring voor ?

Je hebt waarschijnlijk verborgen- en systeembestanden weergeven niet aan staan. Dan zou je namelijk zien dat er behoorlijk wat ruimte gereserveerd wordt voor je virtueel geheugen, je systeemherstel en een bestand wat gebruikt wordt voor de 'slaapstand' van de pc.
Die 4 Gb kan bij een standaard installatie aardig kloppen.

Thx maestro12 voor je reactie, ik heb die bestanden zichtbaar gemaakt, maar die nemen geen 2,5 Gig in beslag. Wel een 300 Mb...

Klik met de rechtermuisknop op mijn computer en kies voor beheren. Kies daarin voor disk management. daar kan je precies zien welke harde schijven, partities en schijfgebruik je hebt.

Met het programma treesize kan je uitzoeken waar de ruimtevreters precies zitten.

http://www.jam-software.com/freeware/index.shtml

En <a href="http://www.schoonepc.nl/optim/delete.html" target="_blank">hier</a> staat een hoop info over het verwijderen van onnodige bestanden.

Bedankt iedereen, het probleem is van de baan dankzij het progje van hangmat. Het zat hem dus toch in het virtueel geheugen dat xp reserveerd. 1,5 maal van je ram geheugen word gereserveerd voor je virtueel geheugen. Ik heb 1024Mb ram geheugen, dus 1500 word gereserveerd (wat je wel kan aanpassen natuurlijk). De andere 1Gig wat ik miste was omdat mijn slaapstand geactiveerd stond. Ook hier voorziet Xp virtueel geheugen als je in slaapstand komt. Aangezien dat meer voor laptop's van pas komt (om de batterij te sparen) heb ik dat uitgeschakeld en zo mijn extra Gig terug gewonnen. Zo, ik hoop dat we er allemaal wat wijzer van geworden zijn. ;)
Greetz

Dat is inderdaad nogal wat. Het bestand dat je omschrijft als slaapstand, is de hyberfil.sys en wordt gebruikt voor de hibernation mode. Alles wat in het geheugen staat wordt dan op de harde schijf geplaatst in dit bestand. Het voordeel is dat er nog minder stroom wordt gebruikt dan in de standy stand en dat je bij het uit de hibernation mode halen de exacte situatie terugkrijgt van voor de hibernation.

Pfff, gelukkig heb ik van verzekeren meer verstand.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan