Waar moet een goede website aan voldoen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

harriej

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2007
Ik ben bezig met een ondernemingsplan schrijven. Hiervoor vroeg ik me af waar een goede website aan moet voldoen. Ik wil hiervoor een checklist maken.

- Professioneel ogend
- Gebruiksvriendelijk voor bezoeker als beheerder
- Zoekmachine vriendelijk
- Site goed bereikbaar en informatie goed vindbaar
- Goede structuur
- Snel duidelijk waar site over gaat
- Snelheid
- Communicatie naar bezoeker
- CMS
- Relevante informatie over diensten/producten
- Voldoen aan behoeften van de bezoeker
- Contact gegevens duidelijk zichtbaar
- Duidelijk en overzichtelijke sitemap
- Vrij van onverwachte geluiden
- Contactformulier/helpdesk waar bezoekers vragen kwijt kunnen
- Koppeling met social media

Zijn er nog meer of overbodige punten? Alvast bedankt voor de hulp :)

EDIT: Het betreft een algemene bedrijfswebsite

Laatst bewerkt:
Waar ik zelf altijd naar kijk:

1. is het lettertype niet te klein
2. zijn het rustige kleuren
3. staan er geen flikkerende zaken/plaatjes/letters erop
4. zijn er taalfouten (want dat vind ik zelf nog het ergste van alles, samen met flikkerende dingen)

Ik zou daar nog aan toevoegen:
- Getest in zoveel mogelijk browsers
- Houdt rekening met mobiele gebruikers (tenzij je een aparte mobiele site op gat zetten, dat kan natuurlijk ook).

EDIT: Wat Femke aankaart is inderdaad ook erg belangrijk, als er iets is wat me een negatief beeld geeft van een bedrijf dan is het wel een site vol spelfouten. Hou ook rekening met de contrasten, gele tekst op een witte achtergrond is bijvoorbeeld een slecht idee.

Laatst bewerkt:
Hoi harriej,
De punten van je rijtje cirkelen allemaal zo'n beetje rond hetzelfde thema. Ik zou er zo nog een aantal aan kunnen toevoegen (bv. "duidelijke kruisverwijzingen", "toegankelijk voor kleurenblinden", "bruikbaar door voorleesbrowsers", "geen overbodige informatie", enz.).

Maar als je in het Program van Eisen opneemt dat de site moet voldoen aan de Webrichtlijnen.nl, dan heb je verreweg de meeste van bovenstaande punten in één klap afgedekt (en geconcretiseerd), plus nog veel meer.

Op de pagina Aan de slag - Projectleider staan vreselijk veel handvatten om met de webrichtlijnen te werken, voor de verschillende fasen van de realisatie van een puike site. Met o.a. een uitgebreid Stappenplan, aandacht voor planning, wijze van selectie van een webbouwer, enz. enz.!

Een paar punten in je rijtje springen er een beetje uit:
  • Het punt "Voldoen aan behoeften van de bezoeker". Dat kan niet alleen door de site(bouwer) gebeuren, daarvoor is nodig dat het bedrijf de behoeften van de (potentiële) bezoeker kent, en die nader omschrijft.
    Er kunnen ook verschillende bezoekersgroepen/doelgroepen zijn waarop de site mikt, met verschillende behoeften. Dat zal onderzocht/vastgesteld/uitgewerkt moeten worden. Zijn de doelgroepen heel verschillend, dan kan je daar in de site-structuur rekening mee houden door verschillende hoofdingangen voor die doelgroepen te maken (bv. meteen op de homepage de knoppen: "Voor bedrijven" / "Voor particulieren").
  • Het punt "CMS". Bedoeling zal zijn dat voor het webbeheer geen code-kennis nodig is, en 1 of meer mensen makkelijk dingen op de site kunnen veranderen/toevoegen/weghalen. Er zijn diverse CMS-systemen in omloop, en daarvan zullen ook de voordelen en nadelen tegen het licht gehouden moeten worden. Punt van uitwerking! (met zo nodig inschakelen van een deskundig adviseur)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

[edit]Aha, kruisposten! Dingen als letterformaat, eisen voor kleurgebruik/contrast, flikkeringen, cross-browser geschiktheid, resolutie-onafhankelijkheid en dergelijke zitten ook allemaal in de webrichtlijnen. :)[/edit]

Laatst bewerkt:
O, ik heb er toch nog eentje, die niet in de webrichtlijnen staat:
  • Als het aan mij ligt: géén dia-sliders meteen onder de kop op de homepage (of op alle pagina's). Het is nogal in de mode om daar knoepers van dingen van te maken die 1/3 of de helft van het beeldscherm in beslag nemen, en het zicht op de inhoud van de site ernstig belemmeren. Vraagt voortdurend (maar overbodig) scrollen van de bezoeker = erg gebruikersonvriendelijk!

Thanks allemaal, ik zal me er weer ff verder in verdiepen.

Bij veel websites is mijn eerste gedachte: O, Joomla.
Wil je iets bijzonders, bouw het dan niet in Joomla, Wordpress of Drupal of wat dan ook.
Het is een eenheidsworst en onderscheiden doe je je er echt niet mee.

Zorg voor up2date informatie en zorg dat alles werkt, geen dode linken en zo.

@ Jedi:
Punt is: het moet wel een CMS worden (waarschijnlijk opdat na de bouw ook niet-code-kundigen de site makkelijk kunnen beheren: aanvullingen maken, nieuwe pagina's invoegen, afbeeldingen bijplaatsen, enz.)

Weet je een in aanmerking komend CMS dat niet "Joomla, Wordpress of Drupal of wat dan ook" is? ;)

Met vriendelijke groet,
CSShunter
_________
PS: Inderdaad: bestaande templates zijn niet altijd zo origineel. Maar je kan toch ook een eigen template (laten) bouwen dat wel iets bijzonders is? Daar ziet de bezoeker dan niet aan af, dat op de achtergrond een CMS als Joomla enz. draait.

Nee helaas. Ik schrijf en beheer mijn sites en CMS'en zelf. Ik maak wel eens een CMS voor iemand, maar niet meer uit hobby, er gaat gewoon teveel tijd in zitten.

Wil je iets bijzonders, bouw het dan niet in Joomla, Wordpress of Drupal of wat dan ook.
Het is een eenheidsworst en onderscheiden doe je je er echt niet mee.
Hoe de site er uiteindeljk uit komt te zien heeft winig te mkaen met het geredschap dat je gebruikt. Goed, als je een standaard template gebruikt krijg je inderdaad geen origineel uiterlijk (al kun je je afvragen of dat nou zo erg is) maar je hebt alle vrijheid om templates aan te passen of zelf te maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan