Waar moet een website voor een restaurant aan voldoen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

knabbel123

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2009
Hallo,

Ik zou graag willen weten wat jullie belangrijke vinden op een website van een restaurant (zoals openingstijden, menukaarten enz.) De huidige site is al een lange tijd niet bijgewerkt, vandaar dat dat binnenkort grondig wordt aangepakt. Wie weet kom ik op ideeën waar ik nog niet aan had gedacht!

Hoi...

Zonder even te weten wat voor soort restaurant het is...

-Groepsmogelijkheden(personeelsuitjes bijv of huwelijk etc etc)
-Thema avonden of seizoenthema's(aspergeseizoen?)
-Sfeerfoto's

De door jou genoemde opties staan inderdaad al op de site, maar daar is wel wat aan te verbeteren. Het is trouwens een bedrijf met café, restaurant en snackbar. Daarom moet naar mijn idee vooral de lay-out van de site duidelijk zijn

Laatst bewerkt door een moderator:
Even uit de losse pols:
  • De sfeer die je wilt uitstralen (bv. "gezellig midden in de stad", of "rustig aan de rand van het bos" enz.) laten terugkomen in de kleuren/foto's.
  • Aandacht voor verschillende doelgroepen: kindermenu anders dan doorsnee, ook meer dan 1 menu voor vegetariërs, seniorenmenu met kleinere porties (en zachtere prijs), bezorgservice afhaalmenu's, catering-verzorging elders, e.d.
  • De groenfactor: "al onze ingrediënten zijn van de beste biologische oorsprong", "vetarme snacks", "wij schenken eerlijke koffie" en dergelijke.
  • De wie/wat/waar gegevens: bv. op de homepage in één klap duidelijk maken waar het is: de plaatsnaam en het adres; die met openingstijden en tel.nr. ook in de header/footer op elke pagina laten terugkomen.
  • De bereikbaarheid: "op loopafstand van ...", "op de fietsroute van ... naar ...", "ruime parkeergelegenheid aanwezig", "ook met OV goed te bereiken" enz.
  • In het menu (website-menu ;)): duidelijke splitsing van wat je er kan doen: café-restaurant ("voor als u tijd heeft"), snackbar ("voor als u haast heeft") en evenementen ("vaste band donderdagavond", "agenda komende weken", "beschikbaar voor speciale gelegenheden").
  • O, en natuurlijk een uiterst toegankelijke website, die aan de webrichtlijnen voldoet!
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Ik lees hierboven al kindermenu. Om daarop door te gaan:
Wil je je juist wel of juist liever niet op gezinnen met jonge kinderen richten? Is er een speelhoekje voor jonge kinderen? Een aparte invalshoek maar ikzelf let er noodgedwongen altijd op.

Een makkelijke manier om te reserveren zou wel erg handig zijn. Gewoon een formuliertje met "hoeveel personen, wanneer, telefoonnummer" zodat je gewoon terug kunnen bellen om te bevestigen.

Het volledige menu vind ik persoonlijk niet nodig maar wat wel leuk kan zijn, zijn wat foto´s van maaltijden, om een idee te krijgen van het soort restaurant. Bijv. een paar foto´s van de specialiteiten. Geeft een goed beeld van de sfeer.

Zeker als je echt eten gebruikt in het echte restaurant en niet van die nikszeggende stock-foto's met plastic eten zoals veel websites gebruiken.

En inderdaad wat je onderscheidt van de rest... waarom zou je bij dat restaurant komen en niet bij de buurman?

Allereerst complimenten dat je niet als een kip zonder kop zaken begint te wijzigen, maar er ook daadwerkelijk over nadenkt. Een stap die veel mensen al vergeten te nemen.

Wat ik zelf graag zie op een site van een restaurant:

- (indien van toepassing) De daghap. :)
- Zoals CSShunter al aangaf, hoe kunnen we je bereiken?
- Een telefoonnummer redelijk prominent op elke pagina in beeld. Op het moment dat een bezoeker een vraag heeft, wil je niet dat die nog op zoek moet naar contactgegevens.
- Mogelijkheden voor mensen met allergieën (1 e?). Voor mijzelf niet van toepassing, maar als ik een allergie zou hebben, wil ik graag weten of ik wel bij jullie kan komen eten.
- En zoals Frats aangaf, waarom bij jullie en niet bij de buren?

Succes ermee!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan