waar moet ik extra fan aansluiten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

computerNerdie

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2004
Ik heb van een hele oude computer die kapot is een fan over die ik nu wil gaan gebruiken als extra koeling in m'n nieuwe pc. Alleen ik heb geen idee waar ik deze fan moet aansluiten. Het gaat om een DC 12V fan
mijn moederbord is: MS-7042
Waar moet ik de fan aansluiten op mijn moederbord?

Laatst bewerkt:
handleiding

blz 4

je kan je fan niet aansluiten op je mb omdat er geen aansluiting is :D

probeer het aan te sluiten op de voeding met een verloopstekker

voeding fan

bedankt voor de handleiding

Kan ik het zomaar op de voeding aansluiten? er zijn nog kabels over genummer met p8 p9 ect.
En hoe krijg ik het juist voltage en Amp. van de fan
De fan heeft nodig 0.16A dc 12v en heeft een rood en zwarte draad.

Op de voeding staat een sticker met zoiets als:
FSP GROUP INC.
model No: FSP350-60MDN
AC INPUT +3.3v 28.0A (ORG) +5V 30.0A(RED) +12V 19.5A (YEL) +5Vsb 2.0A (ORG) -5V 0.3A (WHITE) -12V 0.5V (BLUE)

Laatst bewerkt:
De fan kun je aansluiten op een voedingsstekker die naar je hardeschijf/cd-rom gaat.(Molex stekker)

Die heeft vier draden.
Rood = 5 Volt
Geel = 12 Volt.
De twee zwarte draden zijn de min.

Mocht de fan te veel herrie maken, dan kun je deze ook op 7 Volt laten draaien via die Molex stekker.
Zie het plaatje hoe je dat kunt doen.
psplug.gif

Bron plus nog wat uitleg;
http://www.heatsink-guide.com/psplug.htm

Nog beter is om een aparte fan-controler aan te schaffen voor een 2-tal 10tjes die je zelf in kunt stellen. Dit ziet er overigens ook nog een gelikt uit. Kijk eens bij www.Freezinghardware.nl ;)

Molex stekker

De fan kun je aansluiten op een voedingsstekker die naar je hardeschijf/cd-rom gaat.(Molex stekker)

Die heeft vier draden.
Rood = 5 Volt
Geel = 12 Volt.
De twee zwarte draden zijn de min.

Mocht de fan te veel herrie maken, dan kun je deze ook op 7 Volt laten draaien via die Molex stekker.
Zie het plaatje hoe je dat kunt doen.
psplug.gif

Bron plus nog wat uitleg;
http://www.heatsink-guide.com/psplug.htm

Uhm weet je zeker dat hierbij de amperage niet te hoog is? dat de fan daarlijk niet op hol gaat slaan ? :P

Welkom op Helpmij.:)

Ja dat weet ik zeker, draait hier al een aantal jaren zo.:thumb: Topics van 2005 mogen met rust gelaten worden, deze zijn niet actueel meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan