Waar moet ik op letten als ik een moederbord koop?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jeroen Deurbel

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 nov 2007
Nou, ik had net een nieuwe videokaart gekocht, en toen ik hem wilde gaan installeren, kwam ik erachter dat ik geen PCI-express in mijn WinFast moederbord (760GXK8MC) heb zitten.
Omdat ik toch al bezig ben met het upgraden van mijn PC, en omdat de videokaart via internet besteld is en ruilen dus moeilijk is, heb ik besloten een nieuw moederbord te gaan kopen.
Ik neem het zekere voor het onzekere, ik ga niet nog een blunder maken. Ik had al bijna een 2GB geheugen (800MHZ) gekocht, terwijl hij maar 400/333/266MHZ aan kan, en nu weer dat gedoe met die slots.

Mijn vraag is dus, als ik een moederbord koop, waar moet ik dan op letten?
Ik heb een AMD Sempron 3300+ processor, gebruik 1 gewoon PCI slot voor mijn firewire kaart en dan heb ik natuurlijk nog een PCI-E slot nodig voor mijn nieuwe grafische kaart.

Waar je op moet letten:

wát wil je dat het moederbord je biedt:

-aantal pci sloten,
-aantal usb aansluitingen,
-moet er nog een ouderwetse seriële poort op zitten
-moet er wifi (draadloos internet) op het bord zijn of
-volstaat een normale LAN (draad) aansluiting voor ethernet
-moet er nog een ouderwetse printeraansluiting op zitten (parallel)
-wil je mogelijk nog een tweede videokaart (in de toekomst gaan) installeren
-moet het bord een raid configuratie aankunnen.
-moet er een geluischip onboard zijn

Ik geloof dat met deze 9 vragen (en jouw antwoorden) de belangrijkste items wel zo'n beetje zijn benoemd. Beantwoord voor jezelf deze vragen en dan kun je gaan (merk/type) shoppen.

Als ik onverhoopt een belangrijke item ben vergeten dan vult iemand anders mij wel aan denk ik.

[edit] ik schat in dat je niet gaat overklokken, anders zou dat ook nog een item zijn [end edit]
[edit2] moet er nog een modemchip onboard zitten [end edit2]

Laatst bewerkt:
Nee, al zijn er wel degelijk vergelijkende tests v.w.b. de totale prestatiescore van moederborden v.w.b. behaalde snelheden in benchmarks.
Als je bedoelt of je erop moet letten dat jouw processor op dat nieuwe moedbord gaat passen dan is het antwoord "Ja", je moet idd. uitkijken dat het gewenste moederbord geschikt is voor jouw processor.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan