Waar op letten bij aankoop monitor?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nipponsei

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
7 apr 2008
hallo mensen,

ik moet een nieuwe monitor hebben. liefst 19-22 inch widescreen onder de 200,- (zo goedkoop mogelijk)

het doel van de monitor is om er op te gamen.

en dan nog iets:

nu weet ik zelf wel een paar leuke uit te zoeken maar wat is nu echt belangrijk voor een goede monitor.

- wat is het voordeel/nadeel van lcd ten opzichte van tft?
- heeft een lage ms tijd echt veel zin?
- contrast (bijv 40000:1) wat houdt het precies in? en wat is beter voor gamen?
- is het verschil tussen hdmi en dvi groot/merkbaar?

ik hoop dat jullie met iets leuks komen.

mvg mij.

hej, eerst moetje ff goed nadenken of je breedbeeld wilt of niet , en des te groter je scherm des te hogere resoluties je gaat spelen..
alsje met een groot scherm kleinere resoluties speelt dan is je kwaliteit meestal weer een stuk minder

die kabels maken wel een zichtbaar verschil , ms zie je bijna niet (12 en lager).. moet je ff kijken wat het verschil is in prijs en zien of je dat er aan wilt spenderen

hoger contrast betekent mooiere kleuren -> rijker en dieper beeld

het juiste verschil tusse lcd/tft - google ftw

grtz

aha bedankt

dat is duidelijk.

ik zal wel ff googlen naar het verschil tussen lcd en tft.

alleen soms zie ik 2 verschillende contrasten?

bijv:
contrast 1000:1 en dynamisch contrast of kleuren ofzo 20.000:1

wat houd dat precies in?

De contrast ratio geeft aan hoeveel stappen er tussen puur wit en puur zwart zitten.
Bij dynamisch contrast wordt ook het backlight van het scherm gebruikt om meer stappen te kunnen meten. Dus bij puur wit laat men het backlight zo helder mogelijk branden en bij puur zwart zo min mogelijk.
Nou doen de meeste LCD schermen tegenwoordig aan het feller of minder fel laten branden van het backlight, alleen die verhouding die de fabrikant opgeeft ga je dus nooit halen, immers een beeld bestaat nooit uit alleen maar wit of zwart.
De 'standaard' contrast ratio is dus een betere waarde om te vergelijken, dat is iets wat het scherm zelf aan kan zonder hulp van het backlight.
De beste waarde is zelf kijken welk scherm je het mooiste beeld (meeste kleurvariatie) vindt geven.

Breedbeeld? Heb ik geen goede ervaringen mee. Ooit een 19" 4:3 gekocht, die bleek kapot en omdat er geen andere voorradig was mocht ik een 22"breedbeeld meenemen. Het probleem daarmee is dat je de winst in breedte inlevert in de hoogte. Nou is een 22"bb wat betreft pixels +/- net zo hoog als een normale 19" dus heb ik er alleen breedte bij. Maar zelf zou ik nooit voor een breedbeeld hebben gekozen.

De extra breedte is nou niet iets waar ik dagelijks profijt van heb of enthousiast gebruik van maak...

Hoi !

Je hebt gelijk wat betreft toepassingen als Word etc. normaal surfen op het net, fora bezoeken en reageren etc. etc.

Maar wil je (BlueRay-HDD) films bewerken etc., dan is een breedbeeld de aangewezen monitor !

Immers: in de "normale" 4:3 verhouding wordt niets meer uitgebracht.

Greetz,

Harry.

ok bedankt allemaal!

jah die lg flatron had ik ook al gezien in de folders.

ik heb anders liever een breedbeeld ik ken weinig mensen die er problemen mee hebben.

en de monitor komt aan een game systeem te hangen. dan maakt het niet zoveel uit of er geen winst is met word of browsen :P

maar ik heb antwoord op mijn vragen en weet hierbij genoeg dus ik sluit deze.

nogmaals bedankt.

:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan