Waar staat nieuwe HD in bios?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eikenboom

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2002
Ik zit met het volgende probleem: Ik heb een nieuwe HD bij geplaatst. Deze wordt echter niet herkend in Win 2000 bij Device Manager.
In de Bios weet ik niet precies waar ik moet kijken om te weten te komen of hij herkend wordt of niet. Ik heb gekeken bij IDE maar ik kan daar niets terug vinden wat duidt op een nieuwe harde schijf(60GB).
Ik heb al rond gekeken op Helpmij.nl en heb al gevonden dat mijn Bios misschien te oud is. (Aristo Moederbord, Pentium III 450 Mhz ongeveer een jaar of 5 vermoed ik).
Voordat ik deze ga updaten(Flashen) wil ik dus zeker weten of ik goed in de Bios heb gekeken.
Wie kan mij helpen?

Bij voorbaat dank!

PS. Als ik mijn nieuwe HD op master ipv slave zet dan start de computer niet op. Hij wordt dus ergens wel herkend.

Laatst bewerkt:
kijk in bios op het eerste scherm, daar staat info over de schijf, grootte e.d..

is die schijf wel gepartitioneerd en geformatteerd? anders ziet geen enkel besturingsssyteem hem.

succes

Je mobo ondersteund vermoedelijk enkel HD's tot 32gig,heb ik ook gehad 60 gig herkent ie niet,of je moet je bios upgraden,maar das een risico.

Geplaatst door vanschagen
Je mobo ondersteund vermoedelijk enkel HD's tot 32gig,heb ik ook gehad 60 gig herkent ie niet,of je moet je bios upgraden,maar das een risico.

Hoeft helemaal geen risico te zijn,als je het maar op de juiste wijze doet.

is die schijf wel gepartitioneerd en geformatteerd? anders ziet geen enkel besturingsssyteem hem.

Nee hij is nog niet geformatteerd.
Kan ik dat met FDisk doen in DOS?
Weet iemand een commando-lijst waar op staat hoe dat in DOS gedaan moet worden. Ben niet zo'n held in DOS namelijk.

Alvast bedankt voor de reacties!

Ik heb al een update gevonden voor m'n moederbord. Met instructies dus dat moet wel lukken.

Ik ga eerst proberen te formatteren. Daarna kan ik altijd nog de Bios updaten.

Zijn er trouwens verschillende opmaken van BIOS?
Kan het dus zijn dat de harde schijven bij mij ergens anders staan in de BIOS. Als ik het me kan herinneren zag ik namelijk niets van harde schijven op het eerste scherm. Ik ga vanavond eerst goed kijken.

Ik weet niet hoe het met 98 zit maar 2000 en xp herkennen ook ongefomateerde hd's Das juist het mooie want dan kan je je os installeren en later die hd vanuit je os formateren.

Het probleem zit hem zeer waarschijnlijk in het feit dat je modo geen 60gig aankan.

Hoeft helemaal geen risico te zijn,als je het maar op de juiste wijze doet.

Dit geld voor alles in het leven, er zit wel degelijk risico aan.

Andere mogelijkheden zijn natuurlijk dat je toch je power cable vergeten bent of niet goed heb aangedrukt dit geld ook voor de flat cable, en staan je jumper settings wel goed? Dit geld ook voor de oude hd misschien moeten die jumpers ook anders staan nu.

Geef is het type nummer van je mobo op..dan zullen we wel is zien of me kunnen zoeken wat ie aan kan.

en over formateren en fdisk kijk op go.to/wintips

Ik heb al een update gevonden voor m'n moederbord. Met instructies dus dat moet wel lukken.
En daarin staat vermeld dat ie maar tot 32gig aan kan en dus moet updaten?

PS. Als ik mijn nieuwe HD op master ipv slave zet dan start de computer niet op. Hij wordt dus ergens wel herkend.
Nee hoor dit lijkt me gewoon dat je pc geen os vindt en niet dat ie een lege hd tegen komt.

Laatst bewerkt:
Power cable en flat cable zitten goed lijkt me. Dat heb ik wel 10 keer gecontroleerd.

Typenummer Aristo: 35-8839-01

De instucties heb ik nu niet bij de hand. Dat kan ik dus niet controleren.

Alvast bedankt voor de hulp!

In de link die je ga staat supports hd's over 8gig. denk dat je daar wel uit kan opmaken dat je moet flashen. er is nog een mogelijkheid met je hd.

Wat voor hd is het merk en type nummer.......

Staat letterlijk:

Auto detects and supports LBA hard disks with formatted capacities over 8.4 GB

Daar kan het dus niet aan liggen. Misschien aan het feit er eerst win98 op draaide en daarom geen auto detect heeft op ongeformateerde schijven.
En dus nu met win2000 ook niet. Ik ga dus eerst formatteren en dan zien we wel weer verder.

Het feit dat ze het over 8gig hebben duid er op dat ze toen nog nooit gehoord hadden van 10 tallen en nu al 100 tallen aan gig's.

De schijf is niet nieuw begrijp ik dan zou hij hem zeker gezien moeten hebben omdat er dan al een partitie opstaat

Lees voer:
http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc...nQ9MjcmcF9jYXRfbHZsMT04MCZwX3BhZ2U9MQ**&p_li=

http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc...3Jvd19jbnQ9MjcmcF9jYXRfbHZsMT04MCZwX3BhZ2U9MQ**&p_li=

http://support.wdc.com/techinfo/general/jumpers.asp

Als je deze links eerst is goed door neemt dan zijn er nog wel wat opties voordat je gaat flashen.

succes

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan