Waar te beginnen met een website

Status
Niet open voor verdere reacties.

lord4163

Banned
Lid geworden
17 dec 2007
Waar te beginnen? Hoe is een site opgebouwd? Hoe programmeer ik een website?
Welke programma's heb ik nodig? Of kan het misschien wel zonder te hoeven programmeren?

Door deze handleiding word het misschien wat duidelijker :thumb:

Klik hier om de handleiding te lezen.

Laatst bewerkt:
Hoi lord4163,
Dacht ik een vraag te ontmoeten, is het een antwoord. ;)
Maar ik vat 'm toch maar even als vraag op, en hier een paar opmerkingen.

Bij pagina 1:
  • HTML (...) is een zogenaamde opmaaktaal. Hiermee wordt het lay-out van de website gemaakt." - Hier wordt "opmaaktaal" op een heel specifieke manier bedoeld, en heeft niets met opmaak in de zin van "design" te maken; "lay-out" zou moeten zijn: "structuur".
  • "Een voorbeeld van een HTML bestand" - Hier mis ik de <meta> voor de charset als verplicht nummer, ook voor een minimale pagina (zie Webrichtlijn 16.1 "Specificeer de karakterset voor webpagina's").
  • "Voor HTML word de extensie .html gebruikt." - Of: .htm!
  • "Als dit de eerste pagina zou zijn wordt dit bestand index.html genoemd." - Of: index.htm.
  • "CSS (...) ook kunt u het als los bestand hebben en daar naar toe verwijzen." - Moet zijn: "(...) maar beter kan de css in een los stylesheet-bestand worden opgeslagen, en daarnaar worden verwezen. Dan is het voor alle pagina's van de site beschikbaar, en zijn veranderingen makkelijk door te voeren." (zie Webrichtlijn 9.1 "CSS dient in gelinkte bestanden geplaatst te worden")
  • "font-family: Arial, sans; Het lettertype Arial en als die niet geïnstalleerd is sans." - De juiste naam is "sans-serif" (zie Generieke font-families in de css-specificatie)
  • "font-size: 36px; De lettergrootte." - Een fixed font-size in px kan door een surfer met Internet Explorer niet naar behoefte worden vergroot (zonder meteen de op de hele pagina te moeten inzoomen). Af te raden, beter is em als maateenheid.
Bij pagina 2 (o, ze zijn niet genummerd)
  • "Het beste is om jQuery eerst te downloaden en er vervolgens naar te linken." - Is een mogelijkheid, maar je kunt ook jQuery aftappen bij Google, met als voordeel dat je later nooit de noodzakelijke versie-controles cq. updates hoeft te plegen: Google update 'm automatisch.
Bij pagina 4
  • "PHP (...)" - Hier mis ik de belangrijke PHP-include functie (met name ter vervanging van een frame-opzet). Toe te voegen iets als: "Verder kan PHP bv. gebruikt worden om makkelijk steeds dezelfde onderdelen van webpagina's in te sluiten."
  • "Webservers (...) Om de website extern te openen is er een webserver nodig. Ook heeft u een webserver nodig wanneer u uw website wilt uitbreiden met bijvoorbeeld een database. Er zijn verschillende webservers te downloaden voor (...)" - Hier wordt de indruk gewekt dat je voor een website een eigen webserver moet installeren. Niet verteld wordt hoe het werkt met een server bij een provider, via een hostingpakket: wat veel meer van toepassing is (zeker voor de beginnende webmaker), en diverse (veiligheids- e.a.) voordelen heeft.
Bij pagina 5
  • "Oke? En hoe begin ik?" - Hier wordt alleen gesproken over code-editors (en op pagina 6 over CMS'sen). Het hele verschijnsel WYSIWYG-editors en gecombineerde ontwerp/code-editors blijft buiten beschouwing.
Bij pagina 6
  • "CMS (...) U installeert het CMS (...)" - Ook hier wordt uitgegaan van een ijverige doe-het-zelver. Onbesproken blijft de mogelijkheid om (zoals bij Wordpress) meteen online te kunnen beginnen, resp. om bij je provider een al voor-geïnstalleerd CMS (ook: webwinkels e.d.) aan de praat te krijgen.
Algemeen
Het is meer een inleiding "Wat bij bouwen van een website komt kijken" dan een handleiding "Hoe bouwt men een website?".
Het is erg moeilijk, ik zou eigenlijk zeggen: onmogelijk om op 6 kantjes A4 een beknopte, voor de leek begrijpelijke en toch goede uitleg te geven van HTML + CSS + javascript + jQuery + Node.js + PHP + databases + webservers + html-editors + HTML/CSS-leerstof + CMS'sen.
  • Ik zou het niet kunnen! ;)
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Even een snellen reactie over de structuur, later miss wat meer:
1. Gebruik geen cms, maar maak het met het programma notepad++
2. Begin met het design in html en css, als dat goed is moet je pas beginnen met de inhoud van je site.
Dit is om er voor te zorgen dat er geen groven fouten worden gemaakt in de opmaak.
3. Test alles in crome of firefox EN internet exploder, die is soms nogal eigenwijs met css.

@csshunter

Bedankt voor je tips, ik heb de meeste toegevoegd, niet alles want anders past het niet meer :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan