Waar te temperaturen...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tarabass

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 jul 2004
Hallo beste mensen,

Ben sinds vandaag de trotse eigenaar van een fancontroller, de coolermaster aerogate II, maar vraag me nu af waar ik de temperatuur-sensoren het beste kan plaatsen!
Waar zit bv de cpu-sensor, zodat ik die van de fancontroller erop of erbij kan plaatsen, waar zit die van de harde schijf, en waar zit die van de case?
Ook kan ik wel tips gebruiken over het monteren van de sensoren!
En hoe weet ik welke sensor van welke functie is?
Alvast bedankt....:thumb:

Weet inmiddels welke sensor bij welke functie hoort door de sensor ff tussen mn vingers te houden:o . Heb ze natuurlijk gelijk gelabelt!
Weet ook hoe ik de sensor voor het cpu moet plaatsen, en waar!
Rest mij nog de vraag waar ik het beste mn case, vga, en hdd sensors kan plaatsen!
Moet die van de vga ook daadwerkelijk onder de heatsink van de kaart!
Die van de hdd, moet die dan aan de printplaat kant of op de bovenkant?
En is het plafond een goede plek voor mn case-sensor?

Btw: Weet niemand hier antwoord op... :confused:

Ik heb zelf een Digidoc 5, die de temperatuur in de gaten houd en de fan's aanstuurd.

De sensor die ik op de videokaart geplaatst heb zit aan de bovenkant recht boven de processor van de videokaart.
Ik zou hem niet onder de heatsink doen, daar je heatsink dan niet vlak op die processor zit.
Zo kan ie niet goed de warmte afvoeren.
De HDD sensor(s) heb ik op het metalen gedeelte, dus niet aan de printplaat kant.
Ik gebruik twee sensoren voor de case temperatuur.
Ik heb een bigtower, dus 1 sensor in het onderste gedeelte daar ongeveer in het midden.
1 sensor in het boven gedeelte en daar ook ongeveer in het midden.
Beide hangen dus los.
De sensor voor de CPU(dit is een hele platte) heb ik onder de heatsink, maar zo dat de heatsink nog vlak op de CPU zit.
(zie afbeelding)
attachment.php

De zwarte pijl wijst naar de Core van de processor, dit gedeelte moet gekoeld worden en dus vlak contact maken met de heatsink.

Ik gebruik ook nog een sensor buiten de kast om de kamer temperatuur te meten.
De sensors die vast gemaakt moeten worden, heb ik met een stukje tape vastgezet.

Bijlagen

• sensor.jpg
    sensor.jpg
    18,8 KB · Weergaven: 250
Laatst bewerkt:
De sensor voor de CPU(dit is een hele platte) heb ik onder de heatsink, maar zo dat de heatsink nog vlak op de CPU zit.

Ze zijn bij mij allemaal ultra-plat, maar het is dus verstandiger om hem (bij de vga)recht boven de processor te plakken, wat trouwens ook een goed idee is btw?!
En wil nie bijdehand zijn maar voor de hdd bovenop plakken, geeft ie dan wel een juiste temperatuur af, ik bedoel metaal is aardig koud van zichzelf en hij zit dan aardig voor de fan?
De case hang ik boven in het midden (uit de airflow), voor een zo goed mogelijk weergegeven temperatuur!

Bedank alvast:thumb:

Bij mij zijn er maar twee platte sensors bij geleverd.
De rest zijn kleine bolletjes.
Het metaal van de HDD wordt net zo warm als de rest van je HDD, maar omdat je de warmte al een afvoeren bent, zal je toch moeten zorgen voor een andere plek.
Helemaal zuiver kun je de temperatuur toch niet meten, daar je de buitenkant van je HDD meet.
Het is mogelijk om een sensor in je HDD te bouwen, maar ik raad je dit ten sterkste af.
(HDD moet open)

Ik heb de videokaart sensor recht boven de processor.
Aan de bovenkant van de videokaart.(bij een rechtop staande kast)

Ja, doe het toch maar net zoals jij zegt! Wil niet al te veel problemen op mn hals halen, zie al op tegen het plaatsen van de cpu-sensor! Iig bedankt voor je tips!:thumb:

Met de sensor die je bij de CPU wilt plaatsen moet je voorzichtig zijn.
De core van de CPU kun je gemakkelijk beschadigen met het eraf en op zetten van de heatsink.

Goed opletten of er niet te veel, maar ook niet te weinig koelpasta tussen de heatsink en de CPU zit.

Wat je HDD sensor betreft aan de onderkant bij de printplaat , zou je hem makkelijk kunnen plaatsen.
Voordeel dat ie dan een beetje verborgen zit en uit je airflow is.:)

Wat je HDD sensor betreft aan de onderkant bij de printplaat , zou je hem makkelijk kunnen plaatsen.

Ja toch wel? Plaats ik m toch daar, wil een zo nauwkeurig mogelijke meting..
Ik ga er mee stoeien, en mocht ik problemen hebben met die cpu dan hoor je me wel weer..:cool:

ps:vond die van die vga een hele goeie, nooit aan gedacht(had m nu in mn heatsink gestoken)

THX crash :thumb:

Geplaatst door Tarabass
ps:vond die van die vga een hele goeie, nooit aan gedacht(had m nu in mn heatsink gestoken)
Zie hier hoe de sensor bij mij zit.(zwarte draadje naar de videokaart)
attachment.php

Er zat al een stickertje daar, dus heb ik de sensor daar onder gedaan.:)

Bijlagen

• sensor draadje.jpg
    sensor draadje.jpg
    55,2 KB · Weergaven: 171
Zal eens ff checken of er bij mij ook nie zon fijn stickertjuh zit haha!

En ja hoor, is vrijwel naast de processor! Beter, dat word m dus! Bedankt weer voor je heldere uitleg he!!
Dat langwerpige stickertje! Daar past die mooi onder

:thumb:

Bijlagen

• foto14.jpg
    foto14.jpg
    72,9 KB · Weergaven: 37
Hier nog een van iets verder af! Wat vind je van mn vga-fan mod? Mooi he, is van een netwerkkaart!!:D

mm, is te groot! helaas, dah ik je graag laten zien..:(

ps sorry voor de kwaliteit maar is met foon genomen;) !

(hopen dat ie t nu wel doet, ff snel verkleint)

Bijlagen

• foto13.1.jpg
    foto13.1.jpg
    74 KB · Weergaven: 47
Geplaatst door Tarabass
Hier nog een van iets verder af! Wat vind je van mn vga-fan mod? Mooi he, is van een netwerkkaart!!:D
Netjes, maar volgens mij zit er daar geen opening in je zijpaneel?:confused:

PS bij mij is het ook zo'n stickertje.
(barcode en serienummer staan er op)

Neej, dat komt nog crash! Heb m nu iets schuin zitten, maar het is de bedoeling dat ik m in de zijkant bouw! Mijn kaart word erg veel gebruikt, dus alle kleine beetjes helpen! Weet wat je denkt (begin je te leren kennen), maar komt allemaal nog voor de bakker:D !
Maar we raken offtopic, spreek je bij mijn volgende probleem:thumb:

Groeten...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan