Waar vind ik wat?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roy 1977

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2010
Hallo,

ben onervaren met html, php en css maar het is mij wel gelukt om eenvoudige wijzigingen te maken. Nu heb ik op mijn website een stukje tekst geinspecteerd met firebug om erachter te komen waar dze tekst stata zodat ik deze kan aanpassen. Als het gaat om CSS kom ik er wel uit, maar ik wil de werkelijke tekst aanpassen. Kan iemand mij vertellen waar ik dan moet zijn en hoe ik deze locatie in firebug vind?

Zie bijgevoegd de screenshots, eentje met omcirkeld wat ik inspecteer en eentje met de firebug gegevens.

hoop dat iemand mij op weg kan helpen.firebug.jpgsite.jpg
Bvd
Roy

de css is de opmaak van de pagina.. wil je de inhoud aanpassen zal je in de html file moeten zitten. op zich kan je heel makkelijk gewoon de html file openen en door middel van control + f (zoeken) de tekst vinden.

je kan daarnaast ook kijken naar de layout van je eerste plaatje, wat jij zoekt zit in de body, in de content div, in de container, in de logo area

Dit staat in je pagina.html bestand (dat is dus naamvanjepagina.html)

Daar kan je gewoon een zoekopdracht uitvoeren op het volgende:

HTML:
<p id="slogan">

De editor (notepad,html-editor,etc) zal dan meteen naar die regel springen.

daar verander je gewoon de tekst: "Een party weekend in Berlijn" naar iets anders.

geweldig, dank jullie wel! Dan ben ik in de war want ik was in de veronderstelling dat ik vorige keer teksten in php files had aangepast, maar daar vergis ik mij dus blijkbaar? staat mij bij dat ik eerder de tekst "Powered by wordpress" in de footer in footer.php heb aangepast, maar nogmaals wellicht vergis ik mij. (of ik begrijp niet helemaal wanneer php en wanneer html)

En is er dan 1 html; file waar alle teksten in staan voor alle pagina's? of zijn er normaal gesproken meerdere html files? Bijvoorbeeld voor elke pagina op de site 1 html file of wellicht zelfs elk element op een pagina een html file (bijv één voor de header, één voor de body één voor de footer etc)?

Kan ik dan in firebug (of adviseer je een andere tool?) zien in welke folder deze .html folder staat dan? Hoe kom ik er anders achter waar deze file/files staan die ik moet aanpassen indien gewenst?

Hoop dat iemand mij nog even dit inzicht kan geven, dan ben ik al snel een paar stappen verder.

bvd
Roy

Dat je Wordpress gebruikt is vrij relevante informatie. In dat geval gaat het inderdaad om php bestanden, maar in die bestanden gaan rommelen is geen goed idee als je niet weet wat je doet. Je kunt de tekst het beste wijzigen via Wordpress zelf. Zie daarvoor ook de handleiding

Dank je! Even voor de zekerheid dan, want het eerste wat ik zie als ik op deze handleiding klik is dat er staat dat deze handleiding betrekking heeft op een "wordpress.com blog" en niet op een eigen wordpress installatie op een eigen domein. Ik heb een eigen wordpress installatie op een eigen domein. Verandert dit de zaak?

Zeker! is mijn fout, ik had die site niet zorgvuldig bekeken. Hier is de officiele documentatie voor de wordpress die jij hebt. (wel in het Engels)

Thanks, dan gaan we daar dan doorheen! Ik ging er van uit dat dit alleen de CMS mogelijkheden beschreef en niet hoe je zaken wijzigt die niet in de CMS gewijzigd kunnen worden, maar dan ben ik te voorbarig geweest :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan