Waar windows goedkoop kopen, OEM of niet, cd kwijt

Status
Niet open voor verdere reacties.

fixed

Gebruiker
Lid geworden
17 apr 2009
Hallo computer experts,

Even een vraagje, ik doe regelmatig reparaties aan computers voor klanten, en dan komt het vaak voor dat de klant de installatie cd van Windows kwijt is. Soms zit er nog wel een sticker op de kast met een licentie. Wat kun je in zo'n geval het beste doen?

Stel de sticker op de kast is van Windows XP Home edition en de cd is kwijt, kan ik dan gewoon een (gedownloade) xp home installeren en vervolgens de computer activeren/registeren met de code op de kast? Of werkt deze code alleen samen met de bijbehorende cd?

Misschien is het zelfs mogelijk om een veel nieuwere XP Home SP3 te installen, en vervolgens deze te activeren met de sticker? Dat scheelt een hoop update werk!

En dan nog, stel ik wil voor een klant die helemaal gaan OS meer heeft een nieuwe Windows aanbieden, waar kan ik deze dan het beste (online) kopen? En wat is het verschil tussen een OEM versie, en een gewone?

Bvd!!!

Mvg,

heb onderhand al twee antwoorden:

(OEM betekent overigens 'Original Equipment Manufacturer' en is een versie voor systeembouwers. Belangrijkste verschil met de retailversie is dat je er geen support op krijgt (je bent dan nl. zelf de 'systeembouwer' en wordt dan geacht zelf die support te leveren) en dat je hem maar op één PC kan en mag installeren.)

goedkoop aankopen:

http://tweakers.net/pricewatch/21479/microsoft-windows-xp-home.html

maar dan rest mij nog de vraag over de verloren cd e.d.

Hoi

Je kunt dan een cd van iemand anders of je zelf gebruiken.Het gaat erom dat er een eigen key is.Welke cd je daarvoor dan gebruikt maakt niet uit(als OS maar hetzelfde is

een gedownloade etcetcetc

Laatst bewerkt:
precies, het gaat uiteindelijk om de key. Je kan één cd'tje gebruiken om 100 pc's te installeren, mits je maar over voldoende key's beschikt.

Met EOM moet je wel oppassen...
Punt met EOM versies van XP is vaak dat er op die schijfjes méér dan alleen XP staat (allerlei specifieke drivers, bijgeleverde software enzo), en dat je die betreffende versie van XP alleen maar kan installeren op het systeem waar die schijfjes bij horen. Er zit dan ergens in de installatie van het hele ding een soort check, waarbij gekeken wordt of het apparaat waarop je probeert te installeren, wel dát apparaat is, waarbij de schijfjes zijn geleverd. Een soort van hardware-validatie zeg maar. (met een door Compaq geleverd OEM schijfje XP installeren op bv een Packard Bell zal zeer waarschijnlijk niet werken)

Dit kan overigens ook lastige problemen opleveren.... ik had vroeger een HP Pavilion, met een OEM XP. Na verloop van tijd heb ik diverse onderdelen vervangen wegens defect en/of upgrade. Dat gaat een tijdje goed, maar uiteindelijk wijkt de hardwareconfiguratie zoveel af van de oorspronkelijke, dat windows je gaat beschuldigen van illegale kopieeen. Zie het dan maar weer eens aan de praat te krijgen. Lang leve de EOM en hardware-checks...:p

bedankt jongens... dan nog een volgende vraagje:

stel ik heb dus een xp cd gevonden die overeenkomt met de licentie, ik heb m succesvol geinstalleerd, met de key van de licentie sticker op de kast, en dan, dan moet je m toch nog gaan registeren bij microsoft via internet of telefoon? Of hoeft dat niet verplicht?

En zit daar nog verschil in tussen XP en vista?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan