Waard om verder up te graden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

NielsT

Gebruiker
Lid geworden
5 sep 2010
Hallo mensen,

Ik heb een notebook van inmiddels vijf en een half jaar oud, die ik in September 2010 heb laten samenstellen. Het is een MSi GX660 (link), met wat aanpassingen wat betreft de hardware. Aangezien deze notebook voor technische begrippen best "oud" is, en ik er sterk over denk om de grafische kaart te vervangen voor een betere (Dit schijnt (goed) mogelijk te zijn, als je maar goede instructies opvolgt), vraag ik me af, of ik dit gezien de leeftijd wel moet doen, of het wel verstandig is om extra geld aan een GPU uit te geven... Overigens moet ik zeggen dat ik ondanks de leeftijd, het nog steeds een hele sterke en prettige notebook vind.

Specs:
Processor: Intel i7 820QM @ 1.73 Ghz (Eerste generatie i7)
Geheugen: 12 GB DDR3 PC-10700 (Was origineel 6 GB (geen dual channel), eigenlijk vandaag geupgrade. Ging moeizaam, moest toetsenbord losmaken om 3e RAM slot te kunnen accessen, en eerst herkende de laptop maar 8 GB ipv 12 GB. Opgelost door twee reepjes te verwisselen, 12 GB is direct ook het maximale)
HDD: Corsair Force 3 120 GB SSD / Seagate 750 GB Hybrid (Was origineel een Seagate 500 GB Hybrid, vervangen vanwege stotterproblemen, hierover in 2011 een topic gepost op zelfde forum)
Grafisch: ATi Mobility Radeon 5870

Jazeker is dat de moeite waard, mits je geen 'laatste' games wil spelen, want een processorsnelheid onder de 2 Ghz is niet iets waar de allerlaatste games zich 'lekker' bij voelen.

Wat kost zo'n upgrade en heb je op voorhand 100% garantie dat alles zal functioneren nadat je deze hebt uitgevoerd?

1 videokaart vervangen hoeft niet de hoofdprijs te kosten.

@NielsT : kijk ook even hier. Je ziet daar jouw huidige kaart vrij bovenin de class 3 kaarten. Wil je er duidelijk wat mee gaan bereiken dan zal je een hele hoge class 2 kaart moeten plaatsen of liever nog een class 1 kaart.

Laatst bewerkt:
Jazeker is dat de moeite waard, mits je geen 'laatste' games wil spelen, want een processorsnelheid onder de 2 Ghz is niet iets waar de allerlaatste games zich 'lekker' bij voelen.

Eventueel kan ik de CPU ook vervangen door een iets snellere 920XM (2.0 Ghz), lijkt mij overigens lastig om die nog voor een goedkoop prijsje op te sporen. Op zich kan ik GTA V nog in redelijke kwaliteit spelen, vond ik toch nogal wat voor een best oude laptop.

Wat kost zo'n upgrade en heb je op voorhand 100% garantie dat alles zal functioneren nadat je deze hebt uitgevoerd?

Ja, dat is dus precies waarom ik eigenlijk deze vraag stel. Of het financieel wel handig is en niet beter kan sparen voor een nieuwere laptop. Ik heb op verschillende forums gelezen dat het heel goed mogelijk is de GPU zonder al te veel problemen te vervangen, het vergt wel een aanpassing van de heatsink, of een andere heatsink erbij kopen. Garantie dat het ook daadwerkelijk werkt? Dat is ook min of meer waarom ik de vraag stel. Als ik die diverse posts op forums moet geloven (Ook op officiële MSi forums) is het allemaal goed mogelijk...

1 videokaart vervangen hoeft niet de hoofdprijs te kosten.

@NielsT : kijk ook even hier. Je ziet daar jouw huidige kaart vrij bovenin de class 3 kaarten. Wil je er duidelijk wat mee gaan bereiken dan zal je een hele hoge class 2 kaart moeten plaatsen of liever nog een class 1 kaart.

Bedankt voor de link, informatief! Verder vraag ik me af waar ik precies moet gaan zoeken als ik ervoor kies om up te graden... Worden GPU's voor laptops ook los verkocht bij gewone retailers? Sorry, ik heb nog even niet gekeken, ging mij er meer om of het wel waard is om het te doen, ook vanwege de levensduur van een gemiddelde laptop.

Bedankt voor de reacties!

Laatst bewerkt:
Da's een afweging die alleen jij kunt maken. Een laptop die weer een beetje mee kan, kost momenteel tussen de 600 en 1000 euro.

Nieuwsgierig? Leuk!

Nou, voorlopig heeft het niet veel zin aangezien één van de heatsinks bij de processor zijn werk niet meer goed doet. De processor werd voor mijn gevoel erg warm (Steeds richting 100 graden). Op ongeveer dezelfde tijd dat ik dit postte merkte ik dit, en ben met het probleem naar een computershop gegaan bij mij in de buurt... Zij bevestigden dit probleem maar kunnen er verder helaas weinig aan doen (?). De accu van de laptop wordt ook uiterst heet, werd tegen mij gezegd, kan ook weer aan de leeftijd liggen (Ik raad maar, ik weet het zelf ook niet). Werd me aangeraden een nieuwere laptop aan te schaffen maar daar heb ik op het moment het geld niet voor. Ikzelf heb een redelijk verstand van computers maar zoals ik al eerder aangaf, ik zou niet weten waar te moeten beginnen, qua aankoop van upgrades, laat staan een nieuwe heatsink te halen voor de processor. Het is dus allemaal een beetje lastig zo...

Ik heb nu wel een externe laptop cooler (Coolermaster) gehaald, scheelt weer iets van 10 graden, maar echt veel is het natuurlijk niet.

Nee, dat heb ik nog niet geprobeerd, als ik het me goed herinner de computershop wel, maar ik weet niet meer zo goed wat ze daarover gezegd hebben...

Kun je mij eens vertellen van het hoe en waarom daarachter, vind ik altijd wel interessant om te weten...

Accu's kunnen wel meer voor rare symptomen zorgen bij laptops, zeker wanneer ze niet meer in topconditie zijn. Het laden gaat gepaard met warmteontwikkeling.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan