• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

waarde achter een tekst weergeven adhv een formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Glenn2290

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2015
Hallo,
Bestaat er een formule die ik kan gebruiken die de waarde weergeeft die echter een tekst zit ? Bv Tabblad 1, heb ik achter elke maand een waarde staan. A1=maand 1, A2=volgende maand, enz... Kolom B1 staat de waarde, bv B1=55, B2=60, enz... In kolom C vul ik dan het budget in van een ander kantoor, enz...
Nu wil ik in tablad 2 werken met een formule die verwijst naar die waarde, indien ik in een cel verwijs naar een maand... Bv tabblad 2, kolom A2, A3, enz... verwijzen naar verschillende kantoren, in kolom B wil ik graag het budget in geven. dus B1--> hier vul ik de maand in,bv februari, automatisch zou dan vanaf B2 voor elk kantoor het budget moeten komen staan die ingevuld staan in tabblad 1.
Hopelijk is mijn uitleg een beetje duidelijk ?

Alvast bedankt

Hopelijk is mijn uitleg een beetje duidelijk ?

Nee. :rolleyes:

Desalniettemin: welkom op het forum! Je kunt hier voorbeeldbestanden plaatsen via "Ga geavanceerd". Die maken de vraagstelling vaak een stuk duidelijker.

Op basis van jouw informatie zat ik eerst aan de functie FORMULETEKST te denken of aan de optie "Formules weergeven" op het tabblad Formules, maar verder lezend denk ik dat VERT.ZOEKEN of een INDEX/VERGELIJKEN-combinatie meer is waar je naar op zoek bent.

Net zoals Marcel vermeld maak even een voorbeeldbestandje en plaats het hier.
de uitleg is niet optimaal om het te beoordelen wat de juiste doelstelling is.

Ik heb toch een poging gewaagd.
Op het 1e blad staan de maanden en fictieve gegevens van verschillende kantoren.
Op het 2e blad staat in cel A1 een gegevensvalidatie met de maanden van het jaar.
Door een maand te kiezen verschijnen naast de betreffende kantoren de bijbehorende waardes.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Ik heb toch een poging gewaagd.
Op het 1e blad staan de maanden en fictieve gegevens van verschillende kantoren.
Op het 2e blad staat in cel A1 een gegevensvalidatie met de maanden van het jaar.
Door een maand te kiezen verschijnen naast de betreffende kantoren de bijbehorende waardes.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hoi hoi, het is gelukt! hiermee, thx Roncanio ;-)

Vakantie kalender

Ik ben bezig met het maken van een vakantie kalender voor volgend jaar. Om per maand een overzicht te hebben van wie, hoeveel dagen neemt, heb ik een totaal gemaakt adhv een "countif" formule... MAAR indien iemand een halve dag verlof neemt... klopt mijn totaal niet... bijgevoegd een voorbeeld... Kan ik het oplossen zodat excel, indien men aangeeft een halve dag vakantie te nemen, geen hele dag rekent maar een halve dag ?

Thx

Glenn

Bekijk bijlage 2016.xlsx

Als je de halve dag als zodanig wilt tellen.

Code:
=AANTAL.ALS(C105:AG105;"V")+AANTAL.ALS(C105:AG105;"VVJ")+(AANTAL.ALS(C105:AG105;"HDV")/2)

In de cellen gebruik je HVD maar in de formule HDV.

Dat gaat niet werken :)

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Als je de halve dag als zodanig wilt tellen.

Code:
=AANTAL.ALS(C105:AG105;"V")+AANTAL.ALS(C105:AG105;"VVJ")+(AANTAL.ALS(C105:AG105;"HDV")/2)

In de cellen gebruik je HVD maar in de formule HDV.

Dat gaat niet werken :)

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Thx Roncancio, ik had mijn fout al gezien en aangepast.
Als ik jou formule gebruik telt hij dan niet alles bijeen en deelt op laatste door 2 ? Hij zou enkel indien HDV gebruikt wordt die speciefieke cel mogen delen door 2...

Thx Roncancio, ik had mijn fout al gezien en aangepast.
Als ik jou formule gebruik telt hij dan niet alles bijeen en deelt op laatste door 2 ? Hij zou enkel indien HDV gebruikt wordt die speciefieke cel mogen delen door 2...

Gelukt met jouw formule ;-)

Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan