Waarde Besturingselement opslaan bij ID-nummer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert971

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2012
Bij het maken van tabellen in access is het mogelijk om velden aan te maken met gegevenstype Ja/Nee. Het probleem hierbij is alleen dat bij het plaatsen van dit veld in een Formulier, maar 1 keuze kan worden gemaakt, namelijk aan/uitvinken selectievakje/keuzerondje/Wisselknop. Graag zou ik dit aan de gebruiker presenteren met een 2 aparte selectievakjes(of keuzerondjes) ja en nee.

Dit kan wel vanuit een groepsvak/kader in het formulier maar niet vanuit de tabel. Het probleem met een groepsvak is dat deze bij aanvinken van ja of nee alleen een onderliggend waarde afgeeft (bijv. 1 bij ja en 2 bij nee afgeeft). De keuze van de gebruiker bijv. ja wordt niet opgeslagen bij het betreffende ID (alleen de onderliggende waarde). De gebruiker kan hierdoor niet zien welk besturingselement is aangevinkt bij verschillende ID's, namelijk ja of nee.

Het zou mooi zijn als een gebruiker kan zien bij verschillende ID's welke selectievakjes/keuzerondjes zijn aangevinkt.
Waarbij bijvoorbeeld bij vraag X de gebruikder de mogelijkheid heeft om te kiezen tussen ja en nee in afzonderlijk gesplitste besturingselementen.

Er kunnen verschillende ja en nee velden worden aangemaakt in een tabel (apart veld voor ja en nee), waar de tabelvragen in een formulier mee beantwoord kunnen worden maar vraag me af of dit de meeste effici�nte methode is.

Iemand een idee hoe dit makkelijk op te lossen?

Ja, gewoon de Ja/Nee velden gebruiken waar ze voor bedoeld zijn: opslaan van de waarden 0 (Nee, False, Onwaar) of -1 (Ja, Nee of Waar). Waarom zo gruwelijk moeilijk denken? Het mag voor een gebruiker helemaal niet uitmaken of hij op een formulier twee keuzerondjes ziet, waarvan er één is geselecteerd (met 1 of 2 dus) of één selectievakje dat aan of uit staat.
Normaal gesproken had ik als antwoord gegeven: maak een groepsvak, maar die oplossing heb je al afgewezen. Niet dat ik snap waarom... Een gebruiker ziet immers al wat er is aangeklikt in het formulier. Bovendien: waarom zou je gebruikers in je tabel laten kijken? Volstrekt niet gewenst.

Wellicht heb ik me niet duidelijk genoeg verwoord. Hieronder een extra toelichting voor wat ik bedoel inclusief bijlage met voorbeeld.

Het gaat erom dat de gebruiker zijn formulierrecord voor de gemaakte keuze's Ja en Nee achteraf kan terugzien. En vraag me af hoe ik dit vanuit een groepsvak(niet vanuit een tabel) kan realiseren?
Dus bijvoorbeeld:
formulier1:
Record1: Groepsvakkeuze is 'Nee'
Record2: Groepsvakkeuze is 'Ja'

Als de gebruiker nu navigeert naar Record1 in het formulier moet het Nee' zien aangevinkt in het groepsvak.
Bij navigeren naar Record2 moet de gebruiker 'Ja' aangevinkt zien staan in het groepsvak.
Dus mijn vraag: Hoe kan ik dit bewerkstelligen vanuit groepsvakken (zie ook bijlage)?

Bijlagen

• Voorbeeld.png
    Voorbeeld.png
    31,8 KB · Weergaven: 53
Optierondjes in een groepsvak hebben positieve (oplopende) waarden. Een Ja/Nee veld kent alleen 0 en -1. Je zult de opgeslagen waarde dus moeten vertalen. Bij voorbeeld bij de gebeurtenis <Bij aanwijzen> van het formulier. Alternatief is simpeler: gebruik geen Ja/Nee veld, maar een numeriek veld. Dat herkent je getallen van het groepsvak wel.

Lijkt mij beter als jij en voorbeeldje post, zodat we kunnen zien wat je precies voor ogen hebt.

Dat heb ik toch gedaan, zie voorbeeldje vorig bericht.
De vraag luidt nog steeds hoe ik vanuit een kader in een access formulier gekozen waarde (ja of nee) door een gebruiker kan opslaan bij een Record.
Record1 in formulier: keuze gebruiker in kader is "ja"
Record2 in formulier: keuze gebruiker in kader is "nee"
Record3 in formulier: keuze gebruiker in kader is "ja"
etc...

Op het moment dat de gebruiker record4 aanmaakt in het access formulier dan en eerst navigeert naar Record 1 dan moet deze zien dat bij record 1 de keuze "ja" is gemaakt in het "Kader" en bij Record2 de keuze "Nee" in het kader....

Een voorbeeldje is een database, niet wat plaatjes. De techniek heb ik al uitgelegd, dus als je er niet uitkomt, dan graag je db met daarin het formulier zoals je dat zelf geprobeerd hebt.

Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage Testvoorbeeld2.zip

Bij deze een bijlage. Programmeercode is niet volledig uitgeschreven.
Dit dient puur als voorbeeldbestand.

Zoals je kunt zien bij de test is dat de checkboxen vanuit de tabel worden opgeslagen in de database bij verschillende records.

De keuzen ja/nee in het kader worden niet opgeslagen bij het record, alleen als ja/nee bij vraag1.

graag de oplossing zodat de ja/nee keuze in het kader ook wordt opgeslagen bij het record in het formulier.

De oplossing voor je kader is, zoals ik al aangaf, heel simpel: maak een numeriek veld aan voor die opties en koppel het groepsvak daar aan. Twee selecties (resp. <Ja> en <Nee> in je tabel) zijn natuurlijk onzin als het de antwoorden zijn op één vraag. Nu kun je beide opties aanvinken. Lijkt mij niet handig.

Het klopt wat je aangeeft alleen de waarde in het numerieke veld wordt nu als 1 in de tabel opgeslagen bij betreffende vraag idem bij keuze "nee". Als ik bij de gebeurtenisprocedure aangeef: If kader = 1 then me.vraag1.value = "Ja" dan blokkeert het keuzerondje en werkt het niet meer...Hoe kan ik dit verhelpen?

Bij keuze "ja" wil ik graag ook "ja" in de tabel zien ipv. waarde 1.

En waarom zou je dat willen? Het gaat er toch om dat je de antwoorden correct invult en terugziet? Ik snap echt niet meer wat je nu wilt...

Is inderdaad niet noodzakelijk.
Bedankt voor je hulp! Het is wel o.k. zo, het belangrijkste is bereikt.
Vraag is bij deze opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan