• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

waarde "bevriezen"

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ron321

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2005
Berichten
555
Code:
=DEEL(JAAR(NU());3;2)
Met bovenstaande maak ik een begin van een rapportnummer.
Nu moet het eigenlijk zo zijn dat deze cel niet meer veranderd als het rapport éénmaal opgelagen is onder zijn eigen naam (rapportnummer).
Wie weet daar een oplossing voor?
 
Het zou uiteraard in VBA kunnen maar het hoeft niet.
Via een formule kan het ook.
Code:
=ALS(DEEL(CEL("bestandsnaam");VIND.SPEC("[";CEL("bestandsnaam"))+1;2)=TEKST(NU();"jj");DEEL(CEL("bestandsnaam");VIND.SPEC("[";CEL("bestandsnaam"))+1;2);TEKST(NU();"jj"))

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Hmmmm, als ik hem in een bestaand rapport plak gaat het goed en als ik hem in een nieuw rapport plak geeft 'ie een foutmelding.
Klopt dat?
Ik kan de formule niet volgen, kan je hem uitleggen?
 
Laatst bewerkt:
Ron321, Buiten het feit dat Roncancio inderdaad weer een mooie formule weet neer te zetten, vraag ik me af waarom je zoveel moeite doet. Die formule geeft alleen de laatste 2 cijfers van het huidige jaartal. Hoe geef je dan de rest van het rapportnummer in??? Dan kan je die '09' er toch ook wel ff bij intikken??? (soms is 'mooier' niet altijd 'beter';))

Groet, Leo
 
...maar wordt dan de rest van het rapportnummer óók door formules gegenereerd?

Groet, Leo
 
Gedeeltelijk maar wat maakt dat nou verder uit?
Omdat ik me dus afvroeg waarom je die '09' niet gewoon handmatig bij je rapportnummer kon intikken als je de rest toch handmatig moest doen. Daarmee zou je het jezelf een stuk makkelijker maken namelijk.
Als de formule-oplossing van Roncancio niet werkt, zal je aan de VBA moeten...

Groet, Leo
 
Het moet zoveel mogelijk "******proof" zijn omdat het door meerdere mensen gebruikt wordt.
Er worden nog al wat dingen vergeten en dat betekent weer allemaal extra werk voor degene die het uiteindelijk controleerd.
 
Ron, zou je de formule uit kunnen leggen?
Hij werkt niet goed maar als ik hem snap kan ik hem misschien zelf werkend krijgen.
 
Ron321, Plaats ff een voorbeeldbestandje met de daarin door jou gebruikte cellen (veel meer hoeft er niet in) waarmee je code wordt samengesteld. Dan krijg je óf hulp met een formule óf hulp met een VBA-functie.

Groet. Leo
 
Ron, zou je de formule uit kunnen leggen?
Hij werkt niet goed maar als ik hem snap kan ik hem misschien zelf werkend krijgen.

Wellicht mosterd na de maaltijd:
Code:
=ALS(DEEL(CEL("bestandsnaam");VIND.SPEC("[";CEL("bestandsnaam"))+1;2)=TEKST(NU();"jj");DEEL(CEL("bestandsnaam");VIND.SPEC("[";CEL("bestandsnaam"))+1;2);TEKST(NU();"jj"))
De formule zoekt in het bestandsnaam naar [.
Vanaf dat punt kijkt de formule naar de 2 posities achter de [.

bijv.: [09Helpmij.xls].
Dat wordt vergeleken met het huidige jaartal.

Komt dat overeen dan krijgt de cel de waarde van de eerste 2 posities na de [.
Komt het niet overeen dan krijgt de cel de waarde van het huidige jaartal.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Ron, bedankt.
Ik zal me er eens in verdiepen.
Zeker geen mosterd na de maaltijd.:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan