• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde cel geven op basis van inhoud andere cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jorediej

Gebruiker
Lid geworden
4 jun 2009
Ik ben op zoek naar een formule om de waarde te bepalen in een kolom (G) op basis van de waarde van twee andere kolommen (C en F)

In deze lijst wil ik waarde terug laten met behulp van een formule met de volgende voorwaarde:
- Speler met het hoogste bedrag (Kolom C) krijgt code (Kolom F) + 1
- Speler met een lager bedrag (Kolom C) krijgt code (Kolom F)+2
- Alle waardes in deze kolom (G) moeten uniek zijn

Bijgevoegd het voorbeeld excel ter verduidelijking.
Bekijk bijlage Help file v0.1.xlsBekijk bijlage Help file v0.1.xls

Met een hulptabelletje kom ik een heel eind.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt dat helpt enorm!

Nou zou ik nog graag een extra functionaliteit willen toevoegen die afdwingt dat maar een x aantal mogelijke waardes kunnen voorkomen.
Wanneer er een checkbox wordt aangevinkt waarmee de waarde buiten het bereik valt dat er dan een melding gegeven wordt.

Voorbeeld:
Bekijk bijlage Help file v0.2.xls

Jazeker.
Wat ik als laatste nog zou willen is een seperate kolom met de betreffende Personen die bij de Code horen.
Ik heb dit met VLOOKUP geprobeerd echter zonder succes.
Wat doe ik hier fout?

Bijlagen

Je probeert "achteruit" te kijken, m.a.w. je zoekt in kolom G en wilt de bijbehorende cel in kolom A laten zien, dat kan niet met VERT.ZOEKEN/VLOOKUP zonder trucjes.

Alternatief is combinatie INDEX/VERGELIJKEN (Engels: INDEX/MATCH):
Code:
L9 [NL]: =ALS.FOUT(INDEX($A$2:$A$20;VERGELIJKEN($J9&L$8;$G$2:$G$20;0));"-")
L9 [EN]: =IFERROR(INDEX($A$2:$A$20,MATCH($J9&L$8,$G$2:$G$20,0)),"-")

De 3e hulptabel is overbodig ;)

Laatst bewerkt:
Bedankt. Ik zou graag nog één laatste ding willen toevoegen.
Mochten 2 personen dezelfde waarde hebben dan wil ik dat de 2e persoon die aangevinkt wordt de waarde +1 krijgt dan die van de eerste persoon (zie voorbeeld).
Bekijk bijlage Help file v0.4.xls

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan