waarde herhalen

• Onderwerp starter Onderwerp starter coma
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

coma

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2002
Ik heb in word(xp) een formulier gemaak. Bij sommige velden moet ik steeds hetzelfde intypen (bijv. naam). Kan ik dit makkelijker voor mekaar krijgen, dus de naam bijvoorbeeld makkelijk herhalen?

Hoi Frits & Coma, :p ('t is niet te hopen!)

Als het de bedoeling is dat een waarde ingetypt in een tekstveld automatisch in een ander veld verschijnt, dan is bovenstaande een prima optie.

Je kunt dit echter ook gemakkelijk automatischeren!

Zie bijlage voor eenvoudige optie.
Let op kijk naar de bladwijzernamen in het eerste en tweede vak.
In het tweede vak is ook een ingaande macro gekoppeld. (dat is een macro in de VBE (ALT+F11))

Succes! :thumb:

Bijlagen

bedankt!

Zo bedoel ik het! Ik heb echter nog nooit van een bladwijzer gehoord dus daar ga ik me eerst maar eens in verdiepen! Bedankt!

Hoi Coma, (hoe zit het daar nu eigenlijk mee :p )

In deze context is de bladwijzer (naam) in dit geval een onderdeel van het veld en dus makkelijk in te vullen. (rechtermuisknop eigenschappen)

Een normale Bladwijzer kun je invoeren via Menu/Invoegen/Bladwijzer.

Wat is nu een bladwijzer?
Je moet het eigenlijk zien als een soort van vlaggetjes (navigatiepunten), met deze vlaggetjes kan bijvoorbeeld binnen het document genavigeerd worden. (simpele methode via hyperlink)

Je kunt dus ook via VBA in een procedure afdwingen dat de cursor/selectie of wat je ook maar wilt naar dat veld/bladwijzer gaat om daar een bepaalde functie uit te voeren.

In dit geval wordt de waarde van het ene veld ingelezen in het andere veld, maar de mogenlijkheden zijn natuurlijk te talrijk om op te noemen.

Toevallig heeft Frits (femda.nl) een leuk boekje geschreven over dialoogvensters maken in Word. Dit is dus een leuke inleiding in het werken met VBA en in elke les komt het gebruiken van bladwijzers weer terug.

Dus ja, als je toch wat wilt leren over de combi Bladwijzers/VBA dan moet je gewoon maar eens een dergelijk boekje lezen en dan gaat de wereld voor je open! (en ontdek je de kracht van code!)

O ja, enne met vragen kom je gewoon maar terug he?

Succes! :thumb:

Bedankt!

Ik heb nu wat om me in te verdiepen denk ik! Ik dacht dat ik al vrij aardig met Word uit de voeten kon maar ik zie nu dat er nog veel meer mogelijkheden zijn. In mijn werkomgeving moet ik anderen regelmatig helpen, kan je nagaan! In het land der blinden is éénoog koning zie je maar weer! Ontzettend bedankt voor de moeite Joost. Over coma: ik wist zo gauw geen inlognaam en heb toen de eerste twee letters van de naam van mijn man en mijzelf genomen en vond het achteraf ook wel een beetje stom gekozen! Kan je een inlognaam nog veranderebn eigenlijk of moet ik me dan opnieuw aanmelden?
Groetjes,
Conny.

Hoi Conny, :p

Graag gedaan hoor! :)

Ik zou eerlijk gezegd niet durven zeggen of dat dat mogelijk is. (zou ik eigenlijk zelf ook wel willen....ik heet Joost Verdaasdonk i.p.v. joost verdaasdo)

Maar ja het forum accepteerde niet meer caracters.

Als je het echt wilt laten aanpassen, zou ik eens contact opnemen met de site-admin of een moderator!

See Yah! :thumb:

????

ik krijg zoiets als in dat active document niet voor elkaar . Zou je stap voor stap mij willen vertellen wat ik moet doen of ben erg onbescheiden?:(

Hoi Conny, :p

Nou daar gaan we dan! :cool:

1. Open een nieuw docje en tover de formulieren werkbalk tevoorschijn.
2. voeg een nieuw tekstvak in!
3. Rechtermuisknop/eigenschappen en vul bij "bladwijzer" : Input in!
4. voeg een nieuw teksvak in en vul bij de eigenschappen als "bladwijzer" : Output in!

5. Toets ALT+F11.
6. Kies Menu/Invoegen/Module
7. Ga in het code venster (rechts witte vak) staan en plak deze code:
Code:
Sub GoOutput()
    With ActiveDocument
        .Unprotect
        .FormFields("Input").Range.Copy
        .FormFields("Output").Range.Paste
        .Protect Type:=wdAllowOnlyFormFields, NoReset:=True
    End With
End Sub
8. Kies Menu/Foutopsporing/Project Compileren en sluit daarna het VBE-venster. (rechts sluitkruis)
9. Je bent nu terug in het Wordvenster.
10. Ga naar het tweede veld waar jij "Output" hebt ingevuldt!
11. Ga naar de Eigenschappen en selecteer bij de combo van: Macro uitvoeren bij:
Kiezen veld: GoOutput
12 Weer terug in het documentvenster kies je op de werkbalk formulieren het "Slotje" (Formulier beveiligen).
13. Sla nu het document op en geef het een naam. Sluit het en start opnieuw op met de macro's geactiveerd!
14. Ga in het eerste vak staan, typ tekst en tab naar het tweede veld. (dit wordt nu auto ingevoerd)

KLAAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :thumb:

Succes and See Yah.......

Tof!

Gelukt, hartstikke tof!
Nou snap ik wel waarom het me niet lukte, ik heb nog nooit met VBE gwerkt. Ben al blij als het me lukt in excel een macro te maken! Fijn als mensen willen helpen anders kom je nooit verder!
:thumb:
Conny.

nog één dingetje?

ahum, niet schrikken het werkt wel, maar, als ik de voor de tweede keer een naam intyp in het eerste veld werkt het kunstje niet meer. Dan moet ik eerst het docje sluiten zonder de wijziging op te slaan, dan werkt het wel! Klopt dit?

Hoi Conny, :D

Graag gedaan!

Idd dat is de beperking van de formuliervelden met in en uitgaande macro's.

Je kunt dan als je echt live wilt beter de werkset besturingelementen gebruiken.

Deze is echter wel wat gecompliceerder.

See Yah! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan