• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde in een cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

defa45

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2001
Ik wil een gedeelte tekst vanuit een andere cel overhalen, maar dit stuk tekst staat achter andere tekst die niet altijd even lang is.

fictief vb.:

J. Janssen / 4567 RH DEN HAAG
P. Pietersen / 6723 FG ROTTERDAM
W. Willemsen / 5412 JK AMSTERDAM

Het stuk tekst wat ik wil plaatsen in een andere cel is alleen de postcode, maar eventueel mag ook de plaatsnaam mee (liever niet, maar als het niet anders kan).

Ik heb helaas nog niet de oplossing voor je (en die zal IK ook zeer zeker niet kunnen vinden.....) maar als je DIT topic even doorleest, dan zie je aan het einde een posting van Jan van Asseldonk. De oplossing voor het probleem van topicstarter had hij zo gevonden, dus als niemand reageert kun je het beste even contact met hem opnemen.

(Heel in de verte lijkt jouw vraag wel een beetje op die van bovengenoemd topic, dus ik ben er eigenlijk van overtuigd dat Jan ook jouw probleem kan oplossen)

Als in A1 je adressen beginnen zet deze formule dan in B1.

=LINKS(RECHTS(A1;LENGTE(A1)-VIND.SPEC("/";A1)-1);7)

Als het niet goed is horen we dat van Jan.

Luc,

je formule is goed.
Kan iets korter op de volgende manier:
=DEEL(A1;VIND.SPEC("/";A1;1)+2;7)

Prachtig, Jan.
Hij wordt aan de collectie toegevoegd.

Hi,

Hij kán zelfs nog korter:

=DEEL(A1;VIND.SPEC("/";A1)+2;7)

2

Bedankt voor de antwoorden, werkt perfect.

Maar ik heb een probleempje in de naam komt er ook wel eens v/d ( van de) voor. Hier vind hij dan de postcode niet.

vb.: Pieter v/d Sande / 3489 NM Hoogeveen

Kan je ook vanaf de rechterkant van de tekst naar de postcode zoeken. Nu vanaf links kijkt hij naar de eerste /

Ik ben benieuwd.

en als je dan Capelle a/d IJssel hebt?

als v/d e.d. aan elkaar staat en er altijd een spatie staat tussen / en de postcode kan het hiermee.

=DEEL(A1;VIND.SPEC("/ ";A1)+2;7)

(:D de kortste manier van teun. :) )

Hoi,

De functie =VIND.SPEC(A1;"/") doet eigenlijk 'niets anders' dan zoeken van links naar rechts in de opgegeven cel naar het aangegeven teken. In dit geval de slash. Het getal dat deze functie oplevert is niets meer dan het 'zoveelste teken vanaf links'
Dus eerst vindt hij de slash als scheidingsteken tussen naam en postcode. Verder zoekt de functie niet.
Dus van Capelle a/d IJssel heb je geen 'last'.

Met het derde argument (het getal dat er niet persé bijhoeft) geef je op, vanaf welk teken gezocht moet worden (nogmaals tellen van links naar rechts in de cel)

De oplossing van Jan om niet slechts naar de slash, maar naar een slash inclusief de spatie te zoeken "/ ", is een slimme.
Anders wordt het, wanneer er ook al eerder een slash met een spatie in de cel voorkomt.
Dan kan je evt, door het derde argument opgeven dat de functie pas moet gaan zoeken op een positie vóórbij de 'eerste' slash.
Maar ja ...... moeilijk te bepalen op welke positie die nu precies staat.
Je zal maar Jan-Jaap van Vreugdenhil / tot Stoetewegen heten ......

3

Bedankt, voor de oplossingen.
Ik kom er zo wel uit. In tekst waar de postcode in voorkomt zijn er verschillende die niet het goede format hebben, zoals geen spatie bij de / voor de postcode. Deze zal ik dan dmv een filter op moeten zoeken. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan