• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde in twee waarden splitsen (excel)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Withaar

Verenigingslid
Lid geworden
8 apr 2001
Ik heb een lijst met 15000 waardes die er ongeveer zo uit zien;
AMR01DY1266 vlangend
AMR01DY2017 hmanav
AMR01DY4228 sblok
AMR01DY4278 egorkum
AMR012B02885 rnuijte1
AMR012B08355 nbakker
AMR0124B13792 pstraten
2BMR0234B13804 igroot3
2BMR0234B14139 akoutere

Het achterste deel kan met de formule;
=DEEL(A2;VIND.SPEC(" ";A2)+1;100)
er wel uit gehaald worden, het eerste deel moet echter ook gesplitst worden in een (in dit geval) server naam en een CI code.
Regel 1 wordt dan AMR01 als server en DY1266 als CI code.
Regel 9 wordt dan 2BMR0234 als server en B14139 als Ci code.
Probleem is dat niet alle server codes de zelfde lengte en of opbouw hebben.
Ik heb wel een lijst met alle servers, is er een formule waarmee ik die lijst kan gebruiken om het server deel en CI deel te scheiden?
N.b. VBA oplossingen zijn ook welkom.

Voor server: =LINKS(A2;VIND.SPEC(" ";A2)-1-6)

Voor CI code: =DEEL(A2;LENGTE(LINKS(A2;VIND.SPEC(" ";A2)-1-6))+1;6)

Ik heb een soortgelijke oplossing.
Er van uitgaande dat de CI code wel steeds uit 6 karakters bestaat.

Bijlagen

Helaas, in dit voorbeeld waren de CI's net allemaal wel 6 karakters lang, in m'n bestand is dat helaas niet zo.
Ci's kunnen ook 7,6 of nog meer posities zijn.
Ook is het niet zo dat een server altijd op een cijfer eindigd....
Nog een voorbeeld dat kan voorkomen.
AMR01ATEL020-12345678
Server deel is dan AMR01A en CI deel TEL020-12345678

Ik zit zelf toch in de richting van VBA te zoeken, iets in de trand van; vergelijk uit lijst servers met record ci, kijk of deze gevonden wordt (vanaf positie 1), zo ja zet naast het veld van het CI het CI - aan de linkerkant het aantal karakters dat het gevonden server deel lang is ga volgens ci vergelijken.

Zit alleen wat tegen de code aan te hikken.

in bijgaand voorbeeldje een mogelijke oplossing als je de serverlijst kunt importeren.
Ik heb met hulpkolommen gewerkt voor de duidelijkheid, eventueel zou je nog formules kunnen samenvoegen om de hulpkolommen niet nodig te hebben. Wordt het wel wat onoverzichtelijker van vind ik zelf.

Bijlagen

Dank voor de reactie, echter ik heb een lijstje met de mogelijke servers, circa 30, ik heb deze echter niet 1 op 1 (rij voor rij).

splitsen

De eerste splitsing is geen probleem, ik heb de functie iets aangepast.

De tweede splitsing kom je mee in de problemen.
Automatisering begint bij standaardisering.

Je zou met een functie ALS bijv. kunnen kijken of je iets van een significante uit bijv. de lengte kunt halen.

Aangezien je 15.000 rijen hebt kan het zijn dat je te veel voorwaarde hiervoor nodig hebt, probeer het dan in VB met CASE

Maar het eerste wat je dient te doen is duidelijk stellen wat de voorwaarde van splitsing moeten zijn.

Indien je duidelijk kunt stellen wat de verschillende groepen zijn kan ik je helpen met de vb code case.

Indien dit 15.000 verschillende voorwaarde zijn adviseer ik je een typecursus.

Succes.

Michel

Michel5,

Over welke functie heb je het ik zie niets staan, of is er een bijlage weggevallen?

Probleem is juist dat er niets significants uit te halen is, geen lengte, geen speciale tekens...

De enige voorwaarde die ik heb is de lijst met server namen, elke waarde (15.000) begind met één van deze circa 30 server namen, ik wil graag in een kolom deze server naam en in een andere de 'rest tekst'.

Ik ga eens stoeien met case.

Inderdaad

Ik zie ook geen bijlage dacht wel dat ik hem erbij had gedaan.

het significante is bijv:

als celwaarde begint met AMB en lengte is kleiner dan ...

Maar als dat er ook niet in zit heb je een probleem.

Ik zal nogmaals de biojlage eraan toevoegen

Succes
Michel

Ps XLS bestanden blijk je in dit forum niet te kunnen plaatsen

het bestand withaar.txt moet je neven wijzigen in withaar.xls

Bijlagen

Probleem is dat je servers geen unieke naam hebben, anders zou je met vertikaal zoeken nog iets kunnen doen.
In geval van AMRO1, AMRO12 en AMRO124 zal altijd AMRO1 als eerste gevonden worden en krijg je dus regelmatig een verkeerde server.
Zijn de CI's wel uniek, misschien ligt daar dan nog een mogelijkheid?

Ci's zijn uniek...

Probleem op dit moment is dat m'n excel het niet meer doet en om een installatie CD vraagt, die ligt wel ergens maar dat wordt zoeken, iets waar ik even geen tijd voor heb.
Met VBA in OpenOffice heb ik geen ervaring, werkt dat?

Ik zal eens naar je bijlage kijken.

Open Office heeft een programeertaal

Deze is vergelijkbaar aan VBA

echter niet uitwisselbaar

Indien je enige ervaring in VBA hebt zal het in Open Office niet het grootste probleem zijn maar het is waarschijnlijk wel dubbel werk

Je functie van Ecel kun je wel in Open office gebruiekn.

Succes Michel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan