Waarde in vervolgkeuze lijst afhankelijk van andere waarde

• Onderwerp starter Onderwerp starter RoyB
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

RoyB

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 aug 2009
Ik wil graag in een formulier een vervolg keuzelijst maken, welke waarde afhankelijk gecreëerd wordt.

Voorbeeld:

Ik heb een tabel waar een aantal waarden ingevuld kunnen worden van type handelingen:
bijvoorbeeld:

Offerte
Service
Levering

Daarnaast heb ik nog een tabel status, waarbij het eerst invulveld een vervolg keuzelijst is van het type en het twee veld een vrij invulbaar veld. Nu heb ik per type verschillende statussen.
dus bijvoorbeeld:
Bij het type offerte ken ik de statussen Te maken, Verstuurd, Nabellen.

Nu heb ik een formulier gemaakt waarbij diverse gegevens worden ingevuld.
Zoals bijvoorbeeld, klantnaam, type, status, deadline datum etc.

Nu wil ik graag dat als ik het type via een vervolg keuzelijst heb ingevuld er bij de status een vervolg keuzelijst wordt gecreëerd waarbij alleen de waarden zichtbaar zijn die van toepassing zijn op het type.

Alvast bedankt...! :thumb:

Je kunt met VBA een keuzelijst afhankelijk maken van de keuze van de eerste keuzelijst. Wat hierbij moet gebeuren is dan dat de lijst van de tweede keuzelijst wordt opgebouwd a.d.h.v. de keuze die is gemaakt met de eerste.
Je zet dus steeds een nieuwe selectie op de tweede keuzelijst.
Als je niet zo goed thuis bent in VBA, dan is het het makkelijkst om een voorbeeld db te posten, dan kunnen wij hem wel voor je maken, met wat uitleg erbij zodat je ziet wat er gebeurt.

Michel

Vba

Helaas heb ik hier weinig ervaring mee. Binnen excel lukt me veel door een macro op te nemen en hiervan delen te gebruiken.

Ik heb als bijlage een uitgeklede versie toegevoegd.
Wat ik nu graag wil is dat als ik een nieuwe taak maak via het formulier het veld status een beperkt pull down menu krijgt met alleen die subitems die aan de type taak gekoppeld zijn.

Hoop dat het een beetje duidelijk is.

Alvast bedankt.

Grt. Roy

Bijlagen

Hierbij een versie die netjes de juiste keuzes laat zien.

Als je in het ontwerp kijkt, zie je een gebeurtenis staan bij de eigenschappen <Bij Nawerken> van de keuzelijst Type. Deze gebeurtenis haalt de waarde op van de keuzelijst Type die net is geselecteerd, en gebruikt deze als filtering in een query die wordt gemaakt om de Rijbron van de tweede lijst te maken.
De query ziet er dan zo uit:

SELECT Id, Status, [Type Taak] FROM Status WHERE [Type Taak]=2

Vervolgens wordt met 2 opdrachten de volgende keuzelijst ingesteld:

Me.cboStatus.RowSource = strSQL
Me.cboStatus.Requery

Elke keer als je nu een andere keuze maakt, wordt de filtering aangepast, en zie je de juiste opties in de tweede lijst.

Heb je nog vragen? Je weet de weg...

Michel

Bijlagen

Helemaal top.

Moest even puzzelen hoe het nu precies zat, maar dat VBA blijft tot op een bepaalde hoogte toch een kunst...!! :thumb:

Maar heb hem nu zelf ook gebouwd in de orginele versie en weet hoe je er toe komt... het werkt fantastisch... Bedankt..

Gr. Roy

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan