Waarde invullen op basis van gegeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

KupCom

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2011
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik bezig in Access om een CSV te maken voor onze penningmeester om vervolgens weer in het administratieprogramma te importeren voor de bank. Hieronder zo logisch mogelijk het complex verhaal weergegeven.

Tabel leden (voorbeeld)
afdeling / achternaam / voornaam / e-mail / bankrekening
R1 / Jansen / Piet / j.jansen1@aaa.nl / 1234567834

Tabel contributie (voorbeeld)
afdeling / bedrag
R1 / 100
R2 / 200
S1 / 300
S2 / 400

Nu willen wij een CSV hebben die er ongeveer zo uit moet komen te zien
afdeling / bedrag / achternaam / voornaam / e-mail / bankrekening
R1 / bedrag op basis van tabel contributie / Jansen / Piet / j.jansen1@aaa.nl / 1234567834

• Hoe krijgen wij het nu zo dat Access kijkt naar de afdeling en op basis daarvan uit de tabel contributie het juiste bedrag erbij zoekt en zet? Is er iemand die een kleine basis kan geven waarmee we zelf (met het hulp van dit forum) weer verder kunnen bouwen/uitbreiden?

Eigenlijk een simpele oplossing: als je de tabellen aan elkaar hebt gekoppeld (overigens zie ik wel een potentieel probleem, want je het hebt over individuele leden, en contributie op afdelingsniveau) dan maak je een query met beide tabellen als basis. Vervolgens pak je uit de tabellen die je nodig hebt. Het resultaat zal het door jouw gewenste resultaat hebben.

Dag Michel,

Ik heb al zitten stoeien met een query maar dat is mij zelf dus niet gelukt. Koppelen van velden is mij heel eerlijk gezegd ook nog geheel nieuw. Heb weliswaar wel eens wat databases gemaakt in Access maar nog nooit zelf een gehele basis opgezet met gekoppelde tabellen en query's.

ALs je de tabellen niet gekoppeld hebt in het scherm <Relaties>, dan kan het per query alsnog gedaan worden. Kwestie van één van de velden die gekoppeld moeten worden naar het andere veld slepen en loslaten. In jouw geval zou je zeggen: het veld [Afdeling] uit [Leden] koppelen aan [Afdeling] van [Contributie].

Zoals ik eerder al aangaf: jouw vraag is simpel op te lossen door een query te maken met de twee tabellen. Access koppelt de twee velden [Afdeling] al automatisch aan elkaar, omdat ze in de tabellen dezelfde naam hebben. De rest is dus simpel de velden in de juiste volgorde selecteren, en de query uitvoeren. Het eindresultaat is dan wat je wilt hebben. Deze query kun je vervolgens exporteren als een CSV bestand.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan