• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde kolom plaatsen bij gevonden waarde

• Onderwerp starter Onderwerp starter BeNL
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

BeNL

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2007
Allereerst excuses voor de vage verwoording, weet niet echt hoe ik het beter kan omschrijven :)
Bijgevoegd bestand zal het een en ander hopelijk wel verduidelijken.

Er zijn vaste groepen op de bovenste rij, en bepaalde fases/toetsen in de linkerkolom
Op basis van een formule worden de weken bepaald, waarin de fases/toetsen plaatsvinden.

Nu wil ik graag een automatische visualisatie creëren met de groepen nog steeds op de bovenste rij.
Maar nu met de weeknummers in de linkerkolom. De naam van de fase/toets moet dan onder de groep, bij de betreffende week komen.

Mijn gedachten gaan naar een verticaal zoeken functie, of wellicht index/vergelijken, maar hier kwam ik niet echt ver mee...

Alvast bedankt!
Ben Loomans

Bijlagen

Je zat in de goede richting te denken met verticaal zoeken, maar deze heeft als beperking dat de zoekwaarde in de eerste kolom moet staan.
Het alternatief is een index - vergelijken combinatie. daarmee kan je flexibeler zoeken en kan de zoekwaarde ook in een andere dan de eerste kolom staan.

Code:
=ALS.NB(INDEX($B$3:$B$8;VERGELIJKEN($B12;C$3:C$8;0);0);"")

De als.nb() formule zorgt alleen dat als de combinatie niet bestaat dat er dan netjes een leeg veld wordt getoond ipv de foutmelding #N/B

Bijlagen

Code:
=ALS.NB(INDEX($B$3:$B$8;VERGELIJKEN($B12;VERSCHUIVING($B$3:$B$8;;VERGELIJKEN(C$11;$C$2:$L$2;0));0));"")

in cel C12 en kopieren naar de andere cellen

Bijlagen

Bedankt mannen, beide formules doen de truc inderdaad, super!

Zijn er nog praktische verschillen tussen beide formules?

Ben

verander in mijn sheet in het visualisatiedeel en in die van JP in de Groep 1 eens naar een andere waarde. (bijv groep 3)
bij mij veranderen dan de waardes niet. bij Jp zal hij dan de waarden van groep 3 tonen ipv groep 1.

Ik ben ervan uit gegaan dat de groepsvolgorde in beide overzichten identiek is. Hij is dus wat foutgevoelig als dat niet zo is
Die van JP is beter als je niet altijd alle groepen wilt tonen of groepen in een andere volgorde wil tonen dan de bron tabel.

Laatst bewerkt:
Hoi Roel,

Bedankt voor je uitleg! Wil toch nog even de grenzen opzoeken....
Als in dezelfde week 2 fases/toetsen plaats vinden in een groep. Is dit dan ook weer te geven?

Ben

Nog suggesties?

Gr. Ben

Laatst bewerkt:
Met een mooie voorbeeld met oplossing helpen we je gemakkelijker zoeken naar een oplossing

Hi Jean Paul,

Bedankt voor je bestand! Als het mag zou ik nog 1 keer lastig willen zijn...
Is het ook mogelijk zonder VBA? Ben zelf al een dag bezig met allerlei gezochte oplossingen (arrays, concatenates,textjoins..),
maar deze krijg ik helaas allemaal niet zo omgebouwd naar mijn situatie :confused:

Nogmaals dank!
Ben

Laatst bewerkt:
Textjoin werkt vanaf versie 2016, ik werk nog met een oudere versie

Ok, toch bedankt voor je hulp in deze. Ben nu aan de slag gegaan met de VBA oplossing.
Hierbij het originele bestand (geblurred), volgens mij heb ik de formule goed verwerkt, maar zit er in de code nog iets niet goed, klopt dat?

Gr. Ben

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan