• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde naar X

• Onderwerp starter Onderwerp starter HJ1
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

HJ1

Gebruiker
Lid geworden
3 sep 2021
Ik heb een formulier gemaakt waarin een persoon zich kan aanmelden voor bepaalde vakken.
In het veld A16 t/m A20 kan hij diverse vakken kiezen maar deze moet wel goedgekeurd worden door de persoon die dan in kolom D staat.

Voorwaarden:
1) kolom A mag alleen gevuld worden met een X
2) nadat bij 1 vak een X staat dan moet in het veld H5 de naam van de goedkeurder komen. Bv ik kies veld A18 -> veld H5 moet dan "Kees" komen te staan.
3) ze mogen alleen een aanvraag doen met één goedkeurder, wanneer dus Vak C met Kees als goedkeurder, dan moeten alle waarden waar Kees niet de goedkeurder is niet meer in kolom A aan te kruizen zijn.
De aanvrager kan dan alleen nog Vak 5 (veld A20) aankruisen.

Hopelijk kunnen jullie me helpen, eventueel ook in kleine stapjes.

Bijlagen

Je kunt hiervoor beter een Userform gebruiken.

Cellen samenvoegen in een Excel werkblad is nooit een goed idee.
Bestanden met samengevoegde cellen laat ik dan ook altijd links liggen.

Je kunt hiervoor beter een Userform gebruiken.

Cellen samenvoegen in een Excel werkblad is nooit een goed idee.
Bestanden met samengevoegde cellen laat ik dan ook altijd links liggen.

Dat gaat mij zo niet lukken, wacht ik nog even andere reacties af.

Gebruik de blauwe knop om te reageren.
Wij houden hier niet van overbodige 'Quotes'.

HJ, welkom op deze site (met vaak hele strenge helpers :D ze hebben wel gelijk.)

misschien helpt dit je in een bruikbare richting: in de gele cel staat een formule die gebruikt wordt voor de gegevensvalidatie.

ps het werkt denk ik alleen op excel 365

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Het is alweer een tijdje geleden vandaar dat het allemaal weer even wennen is ;) strenge maar wel behulpzame helpers :)
Dit is inderdaad wat ik zoek, zie alleen niet waar je die meldingen hebt staan wanneer je een veld veld met een foute beoordelaar of geen x hebt ingevuld.
Waar heb je dit verstopt?

@sylvester-ponte

Ik heb hem gevonden bij gegevensvalidatie alleen ik krijg in mijn officiële bestand toch niet de foutmelding indien de waarde (veld F16) op 2 komt te staan.

Nog een kleine toevoeging uit het originele bestand:
A16-D20 moet zijn B20-E56 + G20-I56 + L20-O56
Is dit hier makkelijk in te verwerken:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN("x";B20:E56;4);"")

Laatst bewerkt:
staat in je gegevens validatie F16 of $F$16 ? (relatieve verwijzing resp. absolute verwijzing)
de laatste moet je hebben

ja die $ staan er zekers.

mijn F16 => H10 met de volgende formule:
=ALS(AANTAL.ALS(B20:B56;"<>x")-AANTAL.LEGE.CELLEN(B20:B56)=0;AANTALARG(UNIEK(ALS(B20:B56="x";B20:B56;"")));3)

mijn H5 => I9

mijn A16:A20 => B20:B56 met gegevensvalidatie: =$H$10<=2

Of zie ik iets over het hoofd?

De foutmelding krijg ik nu wel :thumb:

Enig idee hoe ik mijn selectie nog kan uitbreiden in deze formules? Van B20:E56 naar B20:E56 en G20:J56 en L20:O56

=ALS(AANTAL.ALS(B20:B56;"<>x")-AANTAL.LEGE.CELLEN(B20:B56)=0;AANTALARG(UNIEK(ALS(B20:B56="x";B20:B56;"")));3)

HJ, dat is het nadeel: als je niet een goed gelijkend bestand mee stuurt, moet je zelf de gebieden aanpassen.

ps mijn oplossing is maar 1 van de vele oplossingen . het geeft alleen een richting aan. het kan waarschijnlijk veel mooier en eenvoudiger.

Ik had nog een typ fout in de formule staan en nu werkt deze weer :)
Nu had ik in mijn voorbeeld alleen een vak van B-E maar eigenlijk heb ik 3 vakken die wel met elkaar in verbinding zijn.

Hoe krijg je deze 3 vakken in 1 formule?

Deze keer een volledig voorbeeld :)

Bijlagen

Dat had mijn voorkeur ook maar helaas moet het opgedeeld worden in 3 gebieden.

om ingewikkelde excelformules te vermijden hier een eenvoudig udfje hij telt het aantal geselecteerde goedkeurders in de door jouw geselecteerde gebieden.

ps macro's inschakelen

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dat stukje werkt mooi alleen hoe krijg je dit dan juist in cel I10, wanneer je iemand selecteert in blok 2 of 3 komt deze persoon nog niet te voorschrijn.

Hoe heb je dit gedaan (heb ik nog niet eerder zo gezien dat de code ineens in het grijs staat ipv zwart)??
Ik moet dit namelijk ook in mijn officiële bestand doorvoeren.
Thanks!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan