• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde naast desbetreffende teksten optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

GijsSchouten

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2021
Goedenavond,

Kunnen jullie mij vertellen welke formule ik het beste kan toepassen om de naastgelegen cellen op te tellen van een bepaalde tekst?
In het Excel heb ik de cellen waarom het gaat ingekleurd met rood en groen, de formule telt nu nog alleen de teksten maar wil graag dat hij de waarde aan de rechte zijde van de tekst optelt.
Ben benieuwd naar het resultaat, ben namelijk al een tijdje mee bezig geweest en volgens mij denk ik veel te moeilijk. :(

Groet,
Gijs

Bijlagen

Bvb in X20 (mogelijk afsluiten met control shift enter, matrix formule)

Code:
=SOMPRODUCT(ALS.FOUT(--(RECHTS(W20:W21;1));0))

Bvb in X20 (mogelijk afsluiten met control shift enter, matrix formule)

Code:
=SOMPRODUCT(ALS.FOUT(--(RECHTS(W20:W21;1));0))

Bedankt voor de reactie.
Had misschien nog even moeten bij vertellen dat ik in A041 de opgetelde waarde wil hebben van de groene cellen. Nu staat er 3 maar dit moet eigenlijk 2,5 zijn, doordat de groene cellen worden opgeteld.

Het werken met samengevoegde cellen werkt het een beetje tegen...

Verder valt op dat je met de teksten MSE... etc. soms links van het groene blok zit en soms rechts. Dat maakt het al moeilijker om dit waterdicht te maken.
Zorg voor structuur in je werkblad, dat maakt het rekenen een stuk gemakkelijker.

Verder valt op dat je met de teksten MSE... etc. soms links van het groene blok zit en soms rechts. Dat maakt het al moeilijker om dit waterdicht te maken.
Zorg voor structuur in je werkblad, dat maakt het rekenen een stuk gemakkelijker.

Alle groene blokken zitten allemaal aan de rechterzijde van de tekst. Ik heb een aantal kolommen verborgen waardoor het mogelijk lijkt dat niet alles aan dezelfde kant zitten.

Zo misschien?

Code:
=SOMPRODUCT(ALS($B$1:$AH$79=$AM41;VERSCHUIVING($B$1:$AH$79;;1)))

En Gijs, als je antwoord geeft op de oplossing van jcee%, kun je dan ALSJEBLIEFT van de QUOTE knop afblijven?

@JVeer Bedankt voor de reacties heb uiteindelijk de volgende formule kunnen gebruiken om het resultaat te krijgen.

Code:
=SOM.ALS($B$6:$AH$79;$AM8;VERSCHUIVING($B$6:$AH$79;;1))
:D

Mooizo:thumb:

Code:
=som.als($b$6:$ah$79;$am8;$c$6:$ai$79)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan