• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

waarde of max waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

vuspool

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2008
Hallo,

Ik wil een verwijzing maken naar een cel met een waarde en een maximum.

ik bedoel dus:

cel A1 = 3500
cel A2 = 2500 --> cel C1 wordt A1+A2 maar mag maximaal 5000 weergeven

cel A3 = 1500
cel A4 = 2000 --> cel C2 wordt A3+A4 wordt 3500

Het moet dus eigenlijk 1 dezelfde formule worden die een max. van 5000 weergeeft.

Wie kan mij helpen?

bij voorbaat dank,

groeten, Niek

Formule voor C1:
Code:
=ALS(A1+A2>5000;5000;A1+A2)

Als je nu cellen C1 en C2 kopieert en in C3 zet, dan worden de gegevens van A3 en A4 in cel C3 gezet.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Of iets korter:
Code:
=MIN(5000;A1+A2)

Oke,

Bedankt voor de reacties.

Ik zie alleen dat ik de vraag niet goed heb gesteld.

Bijgevoegd heb ik een bestand zoals ik het graag wil hebben maar dan nog zonder de juiste formule, waarna ik op zoek ben.

groeten, Niek

Bijlagen

De gebruikte begrippen in je bestand zijn mij niet helemaal duidelijk, maar ik begrijp eruit dat het salderingsniveau uitsluitend betrekking heeft op de teruglevering. Daar ben ik in onderstaande oplossing dan ook vanuitgegaan.
Typ in je bestand
in O14: =$H14+MIN($H15;$C$5)
in O17 komt dan: =$H17+MIN($H18;$C$5)

Wil je de aantallen Kwh in O14 en O17 meteen in geld, dan wordt het uiteraard:
=$C$7*($H14+MIN($H15;$C$5)) ofwel (in een andere cel): =$O14*$C$7
=$C$7*($H17+MIN($H18;$C$5)) ofwel (in een andere cel): = $O17*$C$7

De cellen waar bedragen in komen, opmaken als financieel met 2 decimalen.
In plaats van H14, H15, en H17, H18, kun je natuurlijk resp.ook K14, M14, en K17, M17 gebruiken.

Bovenstaande formules (1 daarvan) kun je ook in J2 gebruiken, maar als je gegevens op een andere plaats in het werkblad komen te staan, dan moet je ze uiteraard aanpassen. Je hoeft in de formules dan enkel maar H14, H15, H17 en H18 te wijzigen in de cellen die je dan gebruikt. Maak eerst eens een goede opmaak van je werkblad (wát plaats je wáár).

Laatst bewerkt:
Bedankt!!!

Met deze klopt het precies wat ik wil!!!

Ik voor het gehele wel een betere sheet maar dit bestand was alleen als voorbeeld even opgemaakt.

Nogmaals bedankt,

groeten, Niek

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan