• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde optellen aan de hand van een bepaalde maand en jaar

• Onderwerp starter Onderwerp starter BHV
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

BHV

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2005
Ik zou graag aan de hand van bijvoorbeeld de maand oktober in 2018 (kolom A) de som van de waardes in Kolom C willen hebben.

Bijlagen

Kolom C bevat al gegevens.
Ander idee.
Met een draaitabel en een slicer?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
In cel G2 heb ik 1-10-2018 gezet in H2 wordt met de functie LAATSTE.DAG() 31-okt berekend (of laatste dag van gekozen maand)
via een sommen.als functie kun je dan het verbruik uit kolom C optellen. met een "klein trucje" om een groter dan en kleiner dan selectie te maken.

Code:
=SOMMEN.ALS(C:C;A:A;">="&G2;A:A;"<="&H2)

Zie ook de bijgevoegde file

Bijlagen

Ik heb ook nog een variant toegevoegd met behulp van power query / (Gegevens > ophalen en Transformeren)

Daarmee kun je ook een compact overzicht maken van het verbruik over de jaren.
dat zou met de sommen.als functie ook kunnen, maar wilde ook deze optie laten zien

Bijlagen

Hoi Roel
Als de uitkomsten in #3 en #4 hetzelfde moeten zijn dan klopt volgens mij #3 niet, of ik heb je berekening verkeerd begrepen.
Ben er ondertussen ook achter waarom, je moet tot de laatste datum inclusief tijd.
Code:
=LAATSTE.DAG(G2;0)+TIJD(23;59;59)

Groetjes Johan

Laatst bewerkt:
In cel G2 heb ik 1-10-2018 gezet in H2 wordt met de functie LAATSTE.DAG() 31-okt berekend (of laatste dag van gekozen maand)
via een sommen.als functie kun je dan het verbruik uit kolom C optellen. met een "klein trucje" om een groter dan en kleiner dan selectie te maken.

Code:
=SOMMEN.ALS(C:C;A:A;">="&G2;A:A;"<="&H2)

Zie ook de bijgevoegde file

De optelling klopt niet helemaal van bijvoorbeeld van 01-10-2018 t/m 31-10-2018 moet zijn 32499 i.p.v. 30891, heb de formule bekeken en zou goed moeten zijn, Waar kan het aan liggen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan