• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde opzoeken in een tabel

• Onderwerp starter Onderwerp starter Flam
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Flam

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2006
Hallo , ik heb het volgende probleem. Wie kan mij hiermee helpen. Wil in een tabel een waarde zoeken die in 6 kolommen in de tabel kan voorkomen.

Zie bijlage

Bijlagen

Oké,

Waar is die 1,5 en 2,4 op gebaseerd?
Welke kolommen dienen het te zijn?
M.a.w., je bijlage maakt mijn inziens niets duidelijk.

Mvg
Peter

Hierbij een mogelijke oplossing. Invullen in F3, afsluiten met Control+Shift+Enter (het betreft een matrixfunctie) en dan doortrekken naar rechts en onder.
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($F:$F;KLEINSTE(ALS($L$11:$W$16=$E3;RIJ($L$11:$W$16);9^9);KOLOM(A1)));"")
Alle gevonden resultaten in 1 cel is niet zo gemakkelijk, tenzij je zeker weet dat er altijd maar 2 (of een beperkt aantal) uitkomsten zijn. In dat geval zou het misschien wel kunnen. In bijlage heb ik er een tabelletje van gevonden resultaten van gemaakt, hopelijk kun je hier ook mee uit de voeten. Zo niet dan hoor ik graag hoeveel zoekresultaten je maximaal kunt krijgen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dit is wat ik wil. Dank je wel.

Zou je de formule kunnen uitleggen, dacht best veel van Excel te weten, maar deze formule is voor mij onduidelijk en onbegrijpelijk

wil hier graag van leren.

Korte uitleg:
1. Matrixfunctie wil zeggen dat je meerdere cellen als input kunt geven aan een functie, i.p.v. een enkele waarde. Hier dus $L$11:$W$16. Door met C-S-E af te sluiten "weet" Excel dat de cellen in dit bereik één voor één behandeld moet worden. De uitkomst is in dit geval ook een matrix: een groot aantal getallen i.p.v. een enkele waarde.
2. Het ALS-gedeelte zorgt ervoor dat als een cel uit genoemd bereik overeenkomt met F3 het RIJ-nummer van de cel in de matrix wordt gezet, en zo niet een HEEL GROOT getal (9^9). De uitkomst van de ALS-functie voor MA01 zal zijn [11;9^9;9^9;9^9;15;9^9].
3. De KOLOM-functie zorgt bij doortrekken naar rechts voor een reeks 1,2,3,4 etc.
4. De KLEINSTE functie i.c.m. de KOLOM-functie zoekt in F3 de kleinste waarde op (rij 11), in G3 de op-1-na kleinste waarde (rij 15), in H3 de op 2-na-kleinste (=9^9) op, etc.
5. De INDEX-functie verwijst in kolom F hiermee naar de juiste RIJ.
6. Bij een waarde 9^9 geeft de INDEX een foutmelding (dit rijnummer bestaat namelijk niet), en de ALS.FOUT maakt er dan een lege cel van ("").

Duidelijk zo?

Laatst bewerkt:
Met een UDF kan je de waarden eenvoudig in 1 cel zetten

Code:
Function VenA(r1 As Range, r2 As Range)
  ar = r1
  For j = 2 To UBound(ar)
    For jj = 9 To UBound(ar, 2) Step 2
      If ar(j, jj) = r2 Then c00 = c00 & "," & ar(j, 3)
    Next jj
  Next j
  VenA = IIf(Len(c00) = 0, "", Mid(c00, 2))
End Function

Bijlagen

Dank je wel voor alle medewerking en uitleg.

Als ik weer een probleem heb, weet ik waar ik moet zijn!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan