• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde opzoeken mbv matrix

Status
Niet open voor verdere reacties.

schotel

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2010
Beste Goeroes..!

Ik heb de volgende vraag:

Ik heb een matrix nodig waarmee ik alle waarden uit de regels wil halen die aangegeven staan met een "x" in combinatie met een bepaalde kolom.

Zie voorbeeld ter verduidelijking. bv kolom 3 moet de waarden b, f, k & l teruggeven.

Alvast bedankt voor jullie hulp / input!

Bijlagen

Nee, ik wil een zoekfunctie maken in een matrix van ongeveer 150 kolommen en +600 regels. Dus ik wil bv de regels zoeken die bij waarde 3 horen, aangegeven met een X.
De output moet een lijst zijn.

Zoiets dan misschien? Dit is een matrix formule dus bevestigen met ctrl+shift+enter.
Bij grote bereiken zal het bestand iets langzamer worden.

Bijlagen

Zonder matrixformule, dat is weer eens nieuw.

Bijlagen

Bedankt allemaal!

Het is gelukt dankzij jullie hulp, weer een zorg minder!:D

Top!

@ WHER

Kun je uitleggen hoe de formule werkt? want wil de zoekactie ook omgedraaid kunnen uitvoeren, dus zoeken welke letter bij welk cijfer hoort.
Maar dan zullen de RIJEN wel veranderd moeten worden in KOLOMMEN?

Schotel,
Ik heb even snel een extra (matrix!)formule toegevoegd die deze omgekeerde zoekaktie uitvoert, zie bijlage.
Om te begrijpen hoe de formules werken, is de beste raad nog steeds: met de "Evaluate" button het afwikkelen van de formule meerdere malen doorlopen en de samenhang van de verschillende stappen proberen te doorzien. Als het zo niet lukt zal ik vanavond eens een korte uitleg opstellen.

Bijlagen

WHER, Super dank je wel.
Geloof dat ik het grootste gedeelte nu wel bgrijp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan