Waarde Opzoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

wimpiewim

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 feb 2008
Hallo

Ik heb volgend probleem.
Heb een formulier gemaakt in Access (uiteraand op basis van een tabel).
Dit formulier bevat 3 velden, "Nummer", "Naam" en "Opmerking".

Nu wil ik graag wanneer ik in het veld "Nummer" een waarde intik, het veld "Naam" automatisch wordt ingevuld a.h.v. de waarden uit een andere tabel genaamd "Adressen".
Dus eigenlijk zoek ik een functie zoals je in Excel Verticaal zoeken zou gebruiken...

Ik weet dat dit mogelijk moet zijn... Maar hoe?

Alvast bedankt

Hallo,

Dit kun je doen met de "dlookup-functie". Als je in het accesforum even zoekt, zie je wel een voorbeeld die ik eens eerder heb gepost.Je moet wel een formulier maken op basis van een query.

Suc6,

René

Laatst bewerkt:
Het lukt me nog steeds niet.
Wat ik dus wil...

Heb 2 tabellen, één waarvan ik een formulier heb gemaakt genaamd 'controle' en één genaamd 'adressen' waar mijn gegevens in staan.

In dat formulier staan 2 velden, 'nummer' en 'naam' deze gegevens zijn terug te vinden in de tabel 'adressen'. Ik wil dat wanneer ik het nummer intyp in het veld 'nummer' dat de naam automatisch wordt ingevuld ahv de tabel 'adressen'.

Heb geprobeerd met volgende code:
=DLookup("[naam]", "Adressen", "[nummerForm.nummer)

Wie kan me helpen?

dubbele haken

Dubbele haken moeten om elke naam, de punt ertussen. Bij verwijzingen gebruik je geen aanhalingstekend, en zeker niet alleen aan het begin.
=DLookup("[naam]", "Adressen", [nummerForm].[nummer])
zou al beter zijn.

Waarom wil je de naam uit de tabel adressen eigenlijk overnemen in de andere tabel? Dat lijkt in eerste instantie op het overbodig dubbel registreren van hetzelfde gegeven, redundantie met een duur woord. Iets wat in de regel vermeden dient te worden. In de tabel staat al het nummer, en met dit nummer kan de naam uit de tabel adressen altijd weer afgeleid worden. Maak dus een query waarbij je de twee tabellen aan elkaar koppelt met een outer join, selecteer alle records uit controle en alleen de records uit adressen die overeen komen. Vul in deze query het nummer in en de naam uit adressen wordt er automatisch bijgezocht. Je kunt hem nu vanuit de adressen-tabel overhevelen naar de controle tabel, maar daar moet dan wel een speciale reden voor zijn, normaal gesproken is dat niet nodig. Bedenk dat als je de namen in twee tabellen opslaat, het een hele klus is als er ergens een naam verandert, dit in de andere tabel mee zou moeten veranderen.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik tik deze code gewoon in in het veld Naam bij ontwerpweergave formulier.

Waarom dat met 2 tabellen is? Geen speciale reden voor hoor, het enige wat ik eigenlijk wil bekomen is een formulier die de naam automatisch aanvult wanneer ik een nummer ingeef. Dat is alles! Misschien zoek ik het te ver?

Mvg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan