• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde samenvoegen op basis van tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrAwesome

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2015
Beste lezers,

Voor mijn werk ben ik bezig het met bijhouden van een betaalanalyse en heb hier een vraag over. Ik exporteer regelmatig de betaalsnelheid van de crediteuren en zet dit dan onder elkaar (copy + paste van export uit een programma).

Wat ik wil:
In kolom C heb ik het nummer met de naam van de crediteur staan. In kolom D en E staan de aantallen van de betaalde facturen en de facturen die binnen 30 dagen betaald zijn. Nou wil ik een functie hebben dat Excel gaat zoeken naar de crediteur in kolom C en als de waardes overeenkomen dat hij dan kolom D en E optelt en alles apart weergeeft waardoor ik dus van iedere crediteur een totaaloverzicht heb van het aantal betaalde facturen en het aantal betaalde facturen binnen 30 dagen.
Ik wil zo min mogelijk handelingen zelf moeten uitvoeren want dat kan resulteren in fouten dus zoveel mogelijk laten doen met functies nadat ik de betaalsnelheid erin heb gekopieerd.
In de bijlage treffen jullie het voorbeeld bestand aan. Als bijvoorbeeld crediteur C voorkomt in de lijst moeten dus alle waardes in kolom D en E opgetelt worden. Daarna moeten alle waardes in kolom G automatisch worden gesorteerd. Vervolgens moeten ALLEEN de waardes in de top 10 van kolom G worden weergegeven. Het heeft namelijk geen toegevoegde waarde te hebben om crediteuren in een lijst te hebben waarvan 100% binnen 30 dagen worden betaald of crediteuren aan de standaarden voldoet. De waarde die in het voorbeeld bestand in kolom G wordt weergegeven is dat er meer dan 5 facturen moeten zijn van die crediteur en hij bij minstens 10% van die facturen te laat wordt betaald.

Graag hoor ik of jullie een uitkomst hebben.

Gr.

Bekijk bijlage Voorbeeld forum.xlsx

Beste Cobbe,

Bedankt voor de reactie maar het is niet helemaal wat ik zoek want ik wil ook dat kolom C automatisch wordt gevuld. Ik wil dus een formule hebben die ziet dat er bijv. 2 keer crediteur A in staat, vervolgens zet hij hem er 1 keer in. Daarna moeten alle waardes van kolommen D en E worden opgeteld. Dit laatste is je gelukt maar ik wil ook dat Excel automatisch alle veldnamen in kolom C herkent.

Ik weet dat ik duplicaten kan verwijderen met een geavanceerde filter en vervolgens kan ik jouw functies toepassen om de waardes bij elkaar op te tellen maar dan maak ik gebruik van handmatige handelingen door de duplicaten van kolom C te verwijderen.

Nadat alle duplicaten uit kolom C zijn weggehaald en alle waardes correct zijn ingevuld wil ik het automatisch gefilterd hebben op kolom G. Heb je daar nog een functie voor?

Graag hoor ik van jou of iemand anders over de functie om de duplicaten te verwijderen en het sorteren op kolom G.

Gr.

Dank Cobbe! Ik denk dat het gaat werken. Ik ben zelf ook weer niet zo handig en tot vandaag wist ik niks van matrixformules maar ik ga het even proberen te implementeren in mijn eigen Excelsheet en als het lukt dan ga ik de topic maandag sluiten. Lukt het niet, dan hoor je nog van me. Voor nu, bedankt!

Cobbe,
Ik heb je bestand getest en het werkt (Bedankt!). Alleen de waarde in kolom F is niet goed want dat moet gewoon simpel (E/D) zijn. Dat heb ik gewijzigd en ik heb in kolom G de waardes zo gelaten zoals ze waren. In een ander tabblad heb ik met de Index, Vergelijken en Grootste functie een top 10 weten te maken. Hij zoekt dus de grootste waarde van kolom G (dus aantal facturen groter of gelijk aan 5 en waarvan het percentage binnen 30 dagen betaald kleiner is dan 90%). Vervolgens wordt de naam van de crediteur weergegeven in de top 10. Het probleem is dat ik meerdere crediteuren heb waarvan 15% van de facturen buiten de 30 dagen wordt betaald. Hij geeft dan in de top 10 van de slechtste crediteuren twee keer dezelfde waarde.

Wat ik dus wil is dat als crediteur X op plaats 7 en 8 staat dat hij dan bij plaats 8 de andere crediteur weergeeft met hetzelfde percentage.

Dus nu is het:
1. Crediteur A 40%
2. Crediteur B 39%
3. Crediteur H 38%
4. Crediteur I 37%
5. Crediteur L 35%
6. Crediteur M 34%
7. Crediteur X 15%
8. Crediteur X 15%
9. Crediteur Y 14%
10. Crediteur Z. 13%

Wat ik wil:
1. Crediteur A 40%
2. Crediteur B 39%
3. Crediteur H 38%
4. Crediteur I 37%
5. Crediteur L 35%
6. Crediteur M 34%
7. Crediteur X 15%
8. Crediteur T 15%. Want 2 keer crediteur X is niet nodig.
9. Crediteur Y 14%
10. Crediteur Z. 13%

Stel het percentage buiten de 30 dagen komt drie keer voor dan wil ik dat hij drie keer in de top 10 komt zodat hij niet steeds dezelfde waarde pakt.

Graag hoor ik of jij een oplossing hebt.

Gr.

iemand die mij met bovenstaande kan helpen? De uitkomst van de GROOTSTE functie is correct maar de uitkomst van de VERGELIJKEN functie niet want die geeft als antwoord de regel waar de 15% op staat maar hij moet de volgende regel pakken van 15%. Dus crediteur X staat op regel 10 en crediteur T op regel 17 dan moet de vergelijkenfunctie bij nummer 7 in de top 10 als antwoord 10 geven en bij de nummer 8 in de top 10 moet hij regel 17 weergeven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan