• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde selecteren die afhankelijk is van 3 verschillende voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

guijan12

Gebruiker
Lid geworden
3 sep 2009
Dag allemaal,

Net nieuw hier en gelijk al een vraag :(
Maarja, eigenlijk was dat de reden om lid te worden :o

Ik worstel al een aantal dagen met de volgende opgave (zie bijlage);
- De waarde die in J5 moet worden ingevuld wordt uit kolom E gehaald en is afhankelijk van de informatie in de komommen A, B en C.
- Om de juiste rij in de kolommen te kunnen kiezen, moet de waarde in deze kolommen worden vergeleken met de cellen J2, J3 en J11.
- Het liefst wil ik dit in 1 formule samenvatten, zo dat wijzigingen en uitbreiding ook nog eenvoudig mogelijk is. :confused:

Ik ben geen wizkid op Excel formule gebied, maar ook niet onbekend er mee.
Ik heb al verschillende (matrix)formules uitgeprobeerd en ook de waardes in rij D vervangen door corresponderende cijfers (is nu ook mogelijk) en dacht de juiste formule gevonden te hebben, maar helaas :shocked:
Ik ben geen held op het VBA gebied; wel eens een macro opgenomen, maar nooit zelf geschreven.

Er is vast al een formule voor uitgevonden en hopelijk bij jullie bekend :D
Alvast bedankt voor het meedenken :thumb:

Gr, Guido

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Guiijan,

Probeer dit eens in cel J5:

Code:
=SOMPRODUCT(($A$2:$A$10=$J$2)*($D$2:$D$10=$J$3)*($E$2:$E$10))

Groeten,
Richard

Beste Guiijan,

Probeer dit eens in cel J5:

Code:
=SOMPRODUCT(($A$2:$A$10=$J$2)*($D$2:$D$10=$J$3)*($E$2:$E$10))

Groeten,
Richard

Hoi Richard,

Bedankt voor de snelle reactie.
Maar de formule telt de waarden in kolom E die bij kolom D horen op;
- Als ik bijvoorbeeld 'simpel' selecteer, worden de waarden in kolom E die bij 'simpel' horen (11, 9 en 7) opgeteld, in plaats van de waarde die bij het bedrag in kolom C hoort geselecteerd (€ 5000 en waarde 11)

gr, Guido

Als je logisch kijkt zijn er bij Klant 1 en Simpel >> 3 tariefen, namelijk 11, 9 en 7. Die voldoen namelijk allemaal aan de criteria.
Jouw max. bedrag moet eigenlijk een bedrag zijn VAN .... TOT ..... Als ik jou was zou ik hier 2 kolommen van maken. Dan is de oplossing ineens heel makelijk.

p.s. Het kan ook wel direct zoals in jouw voorbeeldje hoor, maar dat lijkt mij niet de beste/makkelijkste manier.

Laatst bewerkt:
Als je logisch kijkt zijn er bij Klant 1 en Simpel >> 3 tariefen, namelijk 11, 9 en 7. Die voldoen namelijk allemaal aan de criteria.
Jouw max. bedrag moet eigenlijk een bedrag zijn VAN .... TOT ..... Als ik jou was zou ik hier 2 kolommen van maken. Dan is de oplossing ineens heel makelijk.

p.s. Het kan ook wel direct zoals in jouw voorbeeldje hoor, maar dat lijkt mij niet de beste/makkelijkste manier.

Hoi Bandito Bob :)

Ik heb de file aangepast en de kolom toegevoegd, zoals ik denk dat je het bedoelt.
Maar dan moet de formule de voorwaarden uit 4 kolommen vergelijken i.p.v. 3.
Wat zou die moeten worden dan?

Gr, Guido

Bijlagen

Laatst bewerkt:
b.v met:
Code:
=SOMPRODUCT((A2:A10=J2)*(D2:D10=J3)*(B2:B10<=J11)*(C2:C10>=J11)*E2:E10)

maar het kan ook met DBLEZEN() als je de opzet iets verandert.

b.v met:
Code:
=SOMPRODUCT((A2:A10=J2)*(D2:D10=J3)*(B2:B10<=J11)*(C2:C10>=J11)*E2:E10)

maar het kan ook met DBLEZEN() als je de opzet iets verandert.

:thumb:;):thumb:

Ik moest voor klanten 2, 3 en 4 ook nog minimum en maximum bedragen invullen om hem helemaal te laten werken, maar het werkt super!
En 5 x zo simpel als mijn geneste sum if matrixformules :shocked:

Tnx,

Guido

Beste guijan12 ;)

Kan je de vraag dan op opgelost zetten, onderaan rechts.

Groetjes Danny. :thumb:

Beste guijan12 ;)

Kan je de vraag dan op opgelost zetten, onderaan rechts.

Groetjes Danny. :thumb:

Hi Danny,

Dacht dat ik dat al had gedaan door het berichtpictogram te wijzigen, maar bij dezen.

Gr en bedankt, Guido

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan