Waarde uit cel (Excel) inlezen en plaatsen in andere cel

• Onderwerp starter Onderwerp starter buick
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Besturingssysteem
Windows 10/11
Hallo,

Ik ben redelijk bekend met Visual Basic maar niet echt met VBA voor Excel (sterker nog, voel mij op dat punt een beginneling) en wil daar wat mee gaan stoeien.
Alleen krijg ik iets simpels als het inlezen van een cel, de waarde aanpassen en vervolgens in een tweede cel plaatsen, niet voor elkaar.

Iets als : de waarde van A5 inlezen, hier een getal bij optellen en het resultaat in B5 plaatsen. En dan automatisch zodra ik bv de waarde in A5 ingeef of verander.

Ben wel al op internet aan het zoeken geweest maar vind niet echt een simpel voorbeeld zoals hierboven.

Als ik bovenstaande weet dan heb ik voor voorlopig al genoeg houvast om verder te gaan experimenteren :)

Kan iemand mij hiermee misschien een zetje in de goede richting geven?

Alvast bedankt :)

Edit het betreft overigens Excel 2013

Laatst bewerkt:
Je kan er ook een vraag van maken met een voorbeeldbestandje.

Mogelijk dat dit werkt.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  If Target.Address = "$A$5" Then Target.Offset(, 1) = Target.Offset(, 1) + Target
End Sub

Als ik al zover was dat ik een voorbeeldbestandje zou hebben dan zou ik de vraag waarschijnlijk niet meer hoeven stellen. :D

Maar ik zal proberen mijn vraag te verduidelijken

Ik ben eigenlijk op zoek naar een commando waarin je een waarde van een (willekeurige) cel kan inlezen in een variabele en het commando om een waarde uit een variabele in een cel te plaatsen
En dan dusdanig dat het betreffende vba script telkens wanneer er een wijziging in het werkblad plaatsvindt, wordt uitgevoerd. Dus niet als een bepaalde cel wijzigt, maar gewoon bij elke wijziging.

Alleen vraag ik me af of een dergelijk commando bestaat. Als ik op internet zoek dan kom ik al snel bij voorbeelden met soms wel 20 of meer regels code... :confused:

Edit: ik heb iets gevonden wat met een "Cells" instructie werkt, dus nu nog uitvogelen of dat werkt...

Laatst bewerkt:
En het voorbeeld van VenA heb je al getest? Die doet precies wat je in #1 vraagt.

Die doet een beetje te letterlijk wat ik in #1 vroeg :D, terwijl ik meer een voorbeeld had aangegeven. Vandaar dat ik de vraag wat duidelijker gesteld heb nl het direct inlezen van een cell naar een variabele, dus niet een rechtstreekse bewerking.

Wat is dan je bedoeling met die variabele? In het voorbeeld zou dat zo gaan:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    Dim Variabele As Variant
    Application.EnableEvents = False
    If Target.Address = "$A$5" Then
        Variabele = Target.Value
        Target.Offset(, 1) = Target.Offset(, 1) + Variabele
    End If
    Application.EnableEvents = True
End Sub

Maar dat heeft geen enkele meerwaarde.
Vandaar de vraag wat je bedoeling er mee is.

Laatst bewerkt:
De bedoeling is dat ik wil leren om wat met excel en VBA te gaan doen. Daarvoor is het dus op zijn minst nodig dat ik iets simpels als het inlezen van een variabele leer, zonder dat daar al iets mee gebeurt. net als je bij het leren van basic leerde hoe "INPUT A" of "INPUT B$" werkte zonder dat je daar verder al wat mee deed.

Want ik kan wel allerlei leuke en exotische dingen gaan bedenken die ik wil proberen, maar als ik al niet eens weet hoe ik gegevens kan uitwisselen tussen VBA en mijn sheet, worst het lastig nietwaar? :d

Ok, duidelijk. Zie mijn wijziging in het voorbeeld van VenA :)
Het is wel een erg simpel voorbeeld omdat er zoveel meer mee mogelijk is.
In dit geval geldt de waarde van de variabele alleen tijdens de looptijd van de macro.

Als je met VBA aan de slag wilt dan heb je hier ook wel wat aan:
http://www.excel-pratique.com/en/vba.php

Voor je vraag kijk je daar naar Les 3.

Laatst bewerkt:
Ik ga ermee stoeien.
bedankt allemaal voor de info. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan