• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

waarde van trendlijn in cel zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

syntychakis

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2009
Ik heb het volgende probleem, hopelijk kunnen kunnen mij mee helpen!

Ik heb een trendlijn over een grafiek getrokken. Namelijk een 3e machts polynoom.
vergelijking van de trendlijn ziet er als volgt uit:

4x^3 + 6x^2 + 3x + 2

wat ik wil is dat die laatste twee waardes namelijk de 3 en de 2 respectievelijk in (bv.) cel C1 en C2 komen!

kan dat?

alvast bedankt!

nou eigenlijk niet! ik wil dus puur die laatste twee getallen van de trendlijn in twee cellen hebben! en die veranderen namelijk, daarom wil ik dat dit automatisch gebeurd.

Dus als er de evrgelijking is: y = 4x + 2

dan wil ik dan excel 4 in een cel zet en 2 in een cel zet!

Oh sorry voor het misverstand.
Dan zal y = 4x + 2 Geschreven worden als;

=C1*C3+C2

C1 = 4
C2 = 2
C3 = x

Als dit je hiermee nog niet uit de voeten kunt is DIT, de perfecte link.
Succes

Oh sorry voor het misverstand.
Dan zal y = 4x + 2 Geschreven worden als;

=C1*C3+C2

C1 = 4
C2 = 2
C3 = x

Als dit je hiermee nog niet uit de voeten kunt is DIT, de perfecte link.
Succes

dat is nog steeds niet wat ik bedoel. Ik wil de waardes van de trendlijn automatisch in de cellen laten plaatsen!

Hallo syntychakis,

Misschien een wat bewerkelijker proces:
Allereerst zet je de verschillende coefficienten van jouw derdegraads functie in de cellen C1 t/m C4 (ik hou even de volgorde aan resp: 4, 6, 3, 2, overeenkomstig jouw voorbeeld)
Ik ga er vervolgens van uit dat de x-waardes staan in kolom A en de bijbehorende y-waardes in kolom B. De waardereeksen beginnen in rij 2.
Vervolgens neem ik in een hulpkolom, kolom D, in daarin zet ik in D2 de formule
=(b2-($c$1*(a2^3)+$c$2*(a2^2)+$c$3*a2+$c$4))^2 en deze formule copieer je naar beneden tot de laatste rij met een x-waarde.
Onder deze kolom zet je het totaal van deze kolom (som-functie).
Vervolgens kies je voor oplosser, of Solver in de Engelse versie.
Je kiest de cel met de som-formule als doelcel en daarbij dat je de minimale waarde zoekt. Voor de cellen met variabele waarde kies je C1:C4.
Als je vervolgens op oplossen klikt moet er na enig reken werk een oplossing komen in de cellen C1 t/m C4. De getoonde getallen zijn de coefficientyen van jouw derde graads functie.

Groeten
Thoralf

Hallo syntychakis,

Misschien een wat bewerkelijker proces:
Allereerst zet je de verschillende coefficienten van jouw derdegraads functie in de cellen C1 t/m C4 (ik hou even de volgorde aan resp: 4, 6, 3, 2, overeenkomstig jouw voorbeeld)
Ik ga er vervolgens van uit dat de x-waardes staan in kolom A en de bijbehorende y-waardes in kolom B. De waardereeksen beginnen in rij 2.
Vervolgens neem ik in een hulpkolom, kolom D, in daarin zet ik in D2 de formule
=(b2-($c$1*(a2^3)+$c$2*(a2^2)+$c$3*a2+$c$4))^2 en deze formule copieer je naar beneden tot de laatste rij met een x-waarde.
Onder deze kolom zet je het totaal van deze kolom (som-functie).
Vervolgens kies je voor oplosser, of Solver in de Engelse versie.
Je kiest de cel met de som-formule als doelcel en daarbij dat je de minimale waarde zoekt. Voor de cellen met variabele waarde kies je C1:C4.
Als je vervolgens op oplossen klikt moet er na enig reken werk een oplossing komen in de cellen C1 t/m C4. De getoonde getallen zijn de coefficientyen van jouw derde graads functie.

Groeten
Thoralf

Ja die kende ik wel, alleen het gaat om een 6e machts polynoom en excel heeft daar heel erg veel moeite mee! hij kan hem niet oplossen. Terwijl ie een trendlijn kan trekken, Dus daarom vroeg ik me af of de getallen van de trendlijnvergelijking automatisch naar de cellen konden worden gezet!, maar ik denk dat dat niet kan.

Same problem here :(

Niet enkel de zesde graads heeft probleem al vanaf een vierde graad begint het mank te lopen.
Zo te zien werkt die methode enkel maar tot een derde graad wat eigenlijk onlogisch is omdat er geen verschil is tussen 3 en meer dan 3, werkwijze is altijd dezelfde! Dus waarom lukt het niet?

Ben jij ondertussen al iets verder geraakt?
Ik hoor het graag :)

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan