• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

waarde van twee cellen vergelijken, niet de formules...

Status
Niet open voor verdere reacties.

assessor

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2007
het leek zo simpel maar toch kan ik dit nergens vinden... in Excel 2007

Ik wil als controle de waarden van de cellen in twee rijen met elkaar vergelijken.
Dit wil ik doen met conditionele opmaak.
Beide rijen cellen bevatten echter formules en het zijn deze formules en niet de waarden worden vergeleken.

Help!

mvg, Jos

Wil je gewoon snel zien of beide cellen een gelijke waarde hebben.

Je kan "conditonal formatting" gebruiken?

Dat is correct, gewoon een controle slag.

Ik wil juist "conditonal formatting" gebruiken maar deze kijkt nu niet naar de inhoud (uitkomst) van de cellen maar de formules daarachter.
Ik moet "conditonal formatting" naar de uitkomst i.p.v. de formule in een cel laten kijken maar hoe?

In een derde kolom kan je volgende formule schrijven:

=IF(A1=B1;"Gelijk";"NietGelijk")

A1 en B1 moet je natuurlijk vervangen door de juiste cellen.

assessor,

maar deze kijkt nu niet naar de inhoud (uitkomst) van de cellen maar de formules daarachter.
Dit is een zeer ongewone bewering. Kun je daar een voorbeeld van geven in een bestand?

Dat is wat ik dacht dat er gebeurde...

ik wil de inhoud van cel A1 vergelijken met A3, B1 met B3, C1 met C3, D1 met D3.......... enz
als ik nu conditionele opmaak gebruik dan laat ik A3 met A1 vergelijken en kopieer ik dit over de hele regel...
hier ga ik dus de fout in van dan worden alle cellen in rij 3 vergeleken met $A1
conditionele opmaak is iets minder intelligent dan ik had gehoopt
ik weet niet hoe verder... ik ben wat aan het spelen met de formule hierboven maar ook daar kom ik niet ver mee.

alle hulp wordt gewaardeerd

Probeer de oplossing in #4 eens.

Laat je de oplossing nog op dit forum weten?

Bij nader inzien denk ik dat je onderstaande oplossing zoekt (zie bijlage).

Code:
=ALS(AANTAL.ALS($A$1:$B$12;A1)>1;"dubbele";"")

Deze oplossing heb ik van popipipo.

Heb je hier vragen of opmerkingen over, laat het gewoon even weten.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je probleem ligt in het correct gebruik van het dollarteken, zie bijlage.

Bijlagen

• VO.xls
    VO.xls
    16,5 KB · Weergaven: 142
WHER: Ik had hiervoor de verkeerde regel gebruikt "Alleen celen opmaken met" en dan "Celwaarde" "niet gelijk aan" $A$1 en dat gekopieerd wat dus niet werkt.
Ik heb dit nu gewijzigd naar =NIET(A$1=A$3) en dat werkt voor mij prima, bedankt.

aanvulling: en de regel als formule ingevoerd natuurlijk

Laatst bewerkt:
oeldere en Diffractorator: ook met jullie oplossing ben ik aan het stoeien geweest, wellicht is elders bruikbaar.
De file die oeldere erbij geleverd heeft een zeker hoop duidelijk gemaakt.

Allen hartelijk dank, Jos

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan