• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde van voor en na huidig weeknummer

Status
Niet open voor verdere reacties.

gjanus

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2008
Hallo,

Ik had graag een (eigenlijk tweetal) formules die mijn volgend probleem oplost.

een stafplanning van week 1 tm 9. Huidige week = week 5 (ingave in cel)

Nu wil ik per persoon graag zien:
Waarde van week 1 tm 4
Waarde van week 5 tm einde week range.

Ik hoop dat bijgevoegd bestand de vraag wat makkelijker maakt.

Kan iemand mij hier mee helpen? Alvast bedankt.

Bijlagen

Oplossing wordt zoiets:
Code:
N10: =SOM.ALS(D9:L9;"<"&$D$5;D10:L10)
O10: =SOM.ALS(D9:L9;">="&$D$5;D10:L10)

Beste Alexcel en/of andere excel gebruikers.

Testbestandje was iets te simpel probleem is iets uitgebreider.

Case:
Een vastgepind begin stand (tabblad begroting), hieruit moet het toegestane budget gehaald worden.

Dus bovenstaande werkt voor de werkelijke stand maar vanuit de begroting tabblad moet het toegestane budget, Tm de geselecteerde week, berekend worden.

zie nieuw testbestand.

Bijlagen

N10:
Code:
=SOM.ALS(Begroting!D9:L9;"<"&$D$5;Begroting!D10:L10)
Rest blijft hetzelfde. Dus gewoon verwijzen naar andere sheet...

De consequenties van de opmerking: "Er kunnen ook meer weken bijkomen door nieuwe inzichten" zijn mij niet geheel duidelijk. Betekend dit dat de tabel langer kan worden? Dan zul je het bereik van de formules (handmatig) aan moeten passen, of je data een beetje anders opzetten zodat dit automatisch gaat.

Wel in praktijk ga ik tegen volgend probleem lopen.:

Er komen mensen af en komen erbij.
Dus moet er ook een vergelijk op naam in hebben.

Piet die nu nog op regel 2 staat kan in een nieuwe dump misschien wel op regel 10 staan zeg maar.

PS Opmerking over aantal kolommen is duidelijk.

Laatst bewerkt:
Zorg ervoor dat de namen hetzelfde gespeld zijn.

Code:
=SUMPRODUCT((Begroting!$D$9:$L$9<D5)*(Begroting!$C$10:$C$11=C10)*(Begroting!$D$10:$L$11))

Dat Piet/Klaas omgeruild waren in de begroting was me even niet opgevallen :o. In dat geval hebben we beetje andere formule nodig. Zoiets als dit (voor N10):
Code:
=SOMPRODUCT((Begroting!$C$10:$C$100=$C10)*(Begroting!$D$9:$L$9<$D$5)*(Begroting!$D$10:$L$100))
Let op dat er geen spaties achter een naam staan (in je voorbeeld staat er wel één in C10 achter Piet).

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan