• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

#WAARDE voor Somproduct()

Status
Niet open voor verdere reacties.

jheesterbeek

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2005
OP een eerdere vraag kreeg ik als antwoord om Somproduct() te gebruiken om "dubbel te zoeken". Onderstaande formule heb ik daarvoor "gemaakt", maar deze resultaaerd in #WAARDE.
Wat doe ik fout??

=SOMPRODUCT((RECHTS(D25;2)*1='[SdB 2005 Database.xls]DataBase'!$A$2:$A$10000)*(A26='[SdB 2005 Database.xls]DataBase'!$H$2:$H$10000)*'[SdB 2005 Database.xls]DataBase'!$L$2:$L$10000)

Uitleg:
RECHTS(D25;2)*1 gebruik ik om aan te geven welke week gezocht moet worden. Omdat in de ene file "week 16" wordt genoemd en in de andere 16 maak ik gebruik van Rechts(). Het vervangen van "Week 16" door 16 heeft geen invloed op het resultaat van de formule

[SdB 2005 Database.xls]DataBase'! is de file waarin gezocht moet worden, met in kolom A weeknummers (zonder formule, in kolom H artikelnummers en in kolom L de verkoopeenheden

A26 bevat het artikelnummer wat gezocht wordt.

En als je RECHTS(D25;2)*1 vervangt door WAARDE(RECHTS(D25;2))?

Hoi J,

Heb je al eens geprobeerd te beginnen met drie haakjes en te eindigen met twee?

Een print screentje of gezipte bijlage verheldert overigens de vraag.

Groeten,

Richard

je zou kunnen proberen om op werkblad Database de cellen uit de kolom week en artikelnummer samen te voegen door tekst.samenvoegen(B2;" ";I2)
" " zorgt voor n paar spaties ertussen
zet deze functie in kolom A (1 kolom invoegen dus)
dan zet je de hele mik op alfabetische volgorde
(hele scherm selecteren, dan sorteren op kolom A)
nu kun je de volgende zoekfunctie gebruiken op werkblad Zoekvelden:
vert.zoeken(tekst.samenvoegen(rechts(d$1;2);" ";$A2);Database!$A$2..$M$100;13)

misschien n beetje onduidelijk maar werkt wel!

succes

Hummel

Hoi John,

Je was er bijna, maar hebt de formule verkeerd opgebouwd. Ik had vamnmiddag geen tijd er goed naar te kijken, maar in plaats van dat je een cellenreeks vergelijkt met een bepaalde waarde, vergeleek jij een bepaalde waarde met een cellenreeks. De argumenten moesten dus omgekeerd worden :D

=SOMPRODUCT((Database!$A$2:$A$21=WAARDE(RECHTS(D1;2)))*(Database!$H$2:$H$21=A2)*Database!$L$2:$L$21)

Bovenstaande doet het in jouw voorbeeld.

Succes,

Richard

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Het probleem zit in het meeselecteren van de header. Als ik de header (tekst) meeselecteer, dan gaat het mis. Doe ik dit niet , dan werkt het prima.

Hoi John,

De formule:
=SOMPRODUCT((RECHTS(D25;2)*1='[SdB 2005 Database.xls]DataBase'!$A$2:$A$10000)*(A26='[SdB 2005 Database.xls]DataBase'!$H$2:$H$10000)*'[SdB 2005 Database.xls]DataBase'!$L$2:$L$10000)
In '[SdB 2005 Database.xls]DataBase'!$L$2:$L$10000, zijnde een kolom met getallen, mag geen tekst zitten. Dan komt er een foutmelding. In jouw geval is de header boven de kolom een tekst (denk ik). Overigens is "" ook een tekst.

Je kunt dit ondervangen door van somproduct een macro-formule te maken waarbij je ipv '[SdB 2005 Database.xls]DataBase'!$L$2:$L$10000
als(istekst('[SdB 2005 Database.xls]DataBase'!$L$2:$L$10000);0;'[SdB 2005 Database.xls]DataBase'!$L$2:$L$10000) gebruikt. Je moet de formule dan wel invoeren met Shift & Ctrl & Enter.

Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan