• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

waarde weergeven 1 kolom naast een waarde?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Michel555

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2015
Beste mensen,

Ik wil excel laten zoeken naar bepaalde waarde in een kolom en als deze is aangetroffen de waarde laten weergeven van 1 kolom rechts ervan. Hoe kan ik dit doen?

Dank alvast.

Mvg
Michel

Of via Verschuiving naar onder/boven en/of naar links/recht.s

Ok dank. Ik kom er daarmee nog niet zo uit helaas.

Stel ik zoek in kolom A naar woord 'fiets' en de waarde die er in kolom B naast staat. Hoe zou ik dat dan opnemen? De genoemde formules komen met verplichte invulwaarden die niet zo kan plaatsen :confused:.

Gr
Michel

Je moet even iets duidelijker zijn.
Je schrijft: "Stel ik zoek in kolom A naar woord 'fiets' en de waarde die er in kolom B naast staat."
Staat er dan zowel in bv. A5 als in B5 fiets ?
Uit je eerste bericht begreep ik, dat als er in (bv.) A5 fiets zou staan, dat er dan in B5 een 1 zou moeten komen.
Als je dit laatste bedoelt, dan kan dat (met de gegevens in de A-kolom en het te zoeken woord (fiets) in C1) als volgt:
Typ in B1:
Code:
=ALS(VERT.ZOEKEN(C$1;A$1:A$100;1;0)=INDIRECT("A"&RIJ());1;"")
Kopieer dit naar beneden in kolom B.

Of, veel eenvoudiger:
typ in B1 en kopieer naar beneden:
Code:
=ALS(A1=C$1;1;"")

Ik zoek een willekeurige waarde en niet '1' zoals aangenomen.

Als voorbeeld de volgende kolommen:

A B
Brood 100
Kaas 200
eieren 300

Als ik nu wil weten wat de waarde is waar kaas voorkomt zou ik zeggen iets van =ALS(A:A="Kaas";B:B;""), maar bij B:B gaat het dan fout. Dus daar zoek ik een oplossing voor. Uitgangspunt is dat Kaas op verschillende plekken kan staan en dus is B2 hier niet de oplossing :d.

Groet
Michel

In je eerste bericht sprak je over het weergeven van een 1 als in kolom een bepaalde waarde voorkwam, vandaar de oplossing sie daarop betrekking had.
Je wil dus een waarde van kolom B als op dezelfde rij in kolom A (bv) Kaas staat. Maar kaas komt meerdere keren voor, welk waarde van kaas wil je dan? De eerste? De tweede? Allemaal?

Als nog steeds in C1 de zoekwaarde staat, typ dan (bv) in D1 en kopieer naar beneden:
Code:
=ALS(A1=C$1;B1;"")

Plaats een voorbeeldbestandje dat scheelt vaak een hoop heen en weer gevraag.

De 'kaas' post kan maar 1 keer voorkomen, maar kan in verschillende rijen staan.

Volg aub het advies van VenA, dat zal hopelijk duidelijkheid scheppen, want je maakt het steeds verwarrender.

Het voorbeeld staat er al. Als er nu alleen maar zeurreacties komen omdat jullie het antwoord niet weten, ga dan lekker wat anders doen. Ik google wel verder. Eerst maar verwijzen naar waarde 1 wat ik nergens noem! Dan dit gezeik weer. Leer eens lezen mensen, kom op zeg.

Google jij maar verder en dan vooral op het onderwerp: Hoe stel ik duidelijk een vraag.
O.....r

Jammer dat het niveau begrijpend lezen hier *knip* is. Knurften

Laatst bewerkt door een moderator:
Waar staat het voorbeeld dan? Ik zie geen paperclip voor de vraag staan. Het antwoord weten wij ongetwijfeld. Maar of dat nog gedeeld gaat worden betwijfel ik.

Hoi,
@alle helpers in deze topic,verloren moeite, maar toppie:thumb: voor de inspanning.
@Michel555, Ik ben van België en MAVO zegt mij niets, maar als de helpers een voorbeeld vragen dan post je een voorbeeld!!!!
Maar blijkbaar heb je zelf niet het niveau van een een kleuterschool in België, steek het vierkant blokje in de vierkante opening (lees plaats een voorbeeld), maar zelfs dat krijg je niet voor elkaar (lees ik krijg het vierkant blokje niet in de vierkante opening)
Forum is bedoeld om elkaar te helpen
Dus zoek het zelf maar uit

@Michel555, Het is niet gepast om op deze wijze te reageren naar de helpers. Een misverstand kan gaandeweg een topic ontstaan, maar dan is gewoon netjes communiceren toch nog altijd het belangrijkste wat gedaan kan worden (EN daarmee dus zorgen dat het misverstand uit de wereld wordt geholpen). De helpers dan ook nog 'ns als "knurften" omschrijven is zéker een "not done"!
Het ***lige is dat als ik je vraag zo lees, óók zie dat het antwoord al is gegeven. Namelijk de functie VERT.ZOEKEN (eng. VLOOKUP).
In jouw wat summiere voorbeeld...
A.........B
Brood 100
Kaas 200
eieren 300

...zou deze formule zo worden (met als aanname dat je bijvoorbeeld in cel D1 je zoekwaarde zet en in cel E1 de formule): =VERT.ZOEKEN(D1; A:B; 2; onwaar)
Zodra je in cel D1 het woord "kaas" ingeeft, zal je in cel E1 de waarde 200 zien verschijnen.

Laatst bewerkt:
Je kan natuurlijk de verdediging proberen opnemen van die 'opperknurft' (wat dat ook mag zijn) maar de oplossing die je daarna aanreikt klopt natuurlijk ook niet.

Want je zou Meervoudig Vert.zoeken moeten inzetten daar de te zoeken waarden meerdere keren voorkomen per kolom.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan