• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

waarde zoeken in een matrix en rijnummer of kolomnummer weergeven

• Onderwerp starter Onderwerp starter HUTD
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

HUTD

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2012
Beste,

Ik zit al de hele middag te zoeken naar een functie die een waarde in een matrix zoekt en het rijnummer of het kolomnummer daarvan weergeeft.
ik heb vanalles geprobeerd met vert. zoeken, horiz. zoeken, index, vergelijken maar ik kwam er niet aan uit...

bij deze een voorbeeld bestandje

Ik hoop dat jullie mij een antwoord kunnen geven.
Alvast bedankt

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx

Of zet in B6:
=ALS.FOUT(VERGELIJKEN($B$12; C6:F6;0); 0)
en kopieer naar beneden. Het rijnummer bepaal je met MAX.

Hoi HUTD,

Oplossing van WHER is een goede oplossing, maar lastig te begrijpen, omdat hij er niet bij verteld wat de oplossing doet.
De formule is een zogenaamde matrix-formule, herkenbaar omdat de formule tussen {} staat.
{=MAX(($C$6:$F$8=$B$12)*(KOLOM($C$6:$F$6)-KOLOM($C$6)+1))}

($C$6:$F$8=$B$12)
Dit deel vergelijkt het gebied met het getal in B12. Als een getal (bijvoorbeeld 1 in C6) niet gelijk is aan B12 is het resultaat 0, in het geval van F7 is het resultaat 1.
Als je dat vermenigvuldigd met het kolom-nummer, dan wordt komt daar een getal uit, in dit geval 4 omdat 7 in de 4e kolom vanaf kolom C staat.

Toch kan er iets fout gaan. Omdat afzonderlijk gezocht wordt naar de hoogste rij en de hoogste kolom, kan bij dubbele getallen een verkeerde cel verschijnen. Zet in D8 (of C8 of E8) ook een 7 en je zult zien dat het gegeven rijnummer 3 wordt. De hoogste rij is immers rij 3.

Dit kun je voorkomen door de formules te combineren:
{=MAX(($C$6:$F$8=$B$12)*((RIJ($C$6:$C$8)-RIJ($C$6)+1)*10+(KOLOM($C$6:$F$6)-KOLOM($C$6)+1))}
Invoeren als matrix-formule, dus Ctrl + Shift + Enter indrukken voor invoeren formule. Formule neerzetten in G12.

Het resultaat is in dit geval 24 voor F7. =GEHEEL(G12/10) en je hebt het rijnummer, =REST(G12;10) en je hebt het kolomnummer.

Groet,
Jeroen

@ Jezet,

Goeie aanvulling, zo kunnen we ook het rijnummer en kolomnummer berekenen van de beide keren (of meer)dat het getal voorkomt,zie bijlage.

Bijlagen

De oplossing zit er meerdere malen tussen
Jullie worden allemaal hartelijk bedankt!

Ik zal deze vraag op opgelost zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan